Comic sans dag

Happy Comic Sans Dag! Jaarlijks op 6 juli is het Comic Sans Dag. Tijdens deze dag moet je al je marketingstrategieën laten verlopen in het foeilelijke lettertype dat Comic Sans MS heet. Hopeloos gedateerd en zo fout als witte sokken dragen in je sandalen. Mensen die nog gebruik maken van dit zeer speciale lettertype, kun je per definitie niet meer serieus nemen. Reden genoeg om het te eren met een feestdag.

Maar waarom dan? Wat is er zo verschrikkelijk aan Comic Sans?

Om je hier een antwoord op te kunnen geven zal er eerst een kleine geschiedenisles voor aan te pas moeten komen. Rond de jaren 80 en 90 bestonden er vrij weinig lettertypes. Met de komst van Microsoft in 1975 en de ontwikkeling ervan maakten bedrijven voornamelijk gebruik van de standaard lettertypes uit dat tijdperk. Dit waren vooral Arial en Times New Roman. Erg strak, saai en veel van hetzelfde, dus. Zodra bedrijven gebruik maakten van marketing werd dit vrij snel bedrukt met deze lettertypes. Men kende niet anders.

Comic Sans MS is een digitaal lettertype ontworpen door Amerikaans typografisch letterontwerper Vincent Connare en uitgebracht door Microsoft in 1994. Connare staat bekend om het ontwerpen van andere lettertypes zoals Trebuchet MS en Webdings. Toentertijd was de lancering van Comic Sans een gigantische gebeurtenis in de grafische wereld. Connare bedacht het lettertype na het lezen en bekijken van vele stripboeken. Zijn doel was om een lettertype te ontwerpen wat in een zee van saaiheid eruit moest springen.

Het moest speels zijn en opvallen. Na een afwijzing van zijn toenmalige baas hield Connare voet bij stuk en werd Comic Sans officieel gelanceerd in 1994 als automatisch geïnstalleerd lettertype bij Microsoft. “Als het je niet opviel, dan beoordeel ik dat als slecht. En als het je wel opviel, dan was het goed, want dan liet het je tenminste stoppen om ernaar te kijken. Het zou je shockeren, of het zou je ervan houden. Maar als het niet opviel en je zou doorlopen, dan was het een ramp.”, Aldus Vincent Connare over Comic Sans.

Het sloeg in als een bom. Het restaurant om de hoek had ineens een gigantisch letterbord met Comic Sans op de gevel. De lokale bakker? Die verkocht broden met Comic Sans op de verpakking. Advertenties in de krant? Bedrukt met Comic Sans. Werd je uitgenodigd door een kennis voor de plaatselijke buurtbarbecue? De uitnodiging stond volgeklad met het beroemde lettertype. Het maakte niet meer uit voor welke branche of op welke manier het gebruikt werd. Men gebruikte het voor letterlijk alles.

Door de jaren heen verzamelde het lettertype een beruchte vorm van afschuw. Comic Sans werd zo ontzettend vaak gebruikt dat het een eigen tijdperk vormde waarin mensen erdoor gehersenspoeld leken. Vanwege alle digitale veranderingen en innovatie binnen de marketingwereld en de grafische wereld bleek het lettertype ineens tóch niet zo populair te zijn als dat het toen was. Deze afschuw ervoor is sindsdien zo groot geworden dat het hedendaags nog steeds bestempeld wordt als cliché en fout. Mensen vinden het zelfs zó fout dat er zelfs ‘Ban Comic Sans’ groepen zijn gevormd om het lettertype tegen te gaan.

In 2009 werd daarom dus de eerste vrijdag van juli door voormalig 3FM-dj’s Coen Swijnenberg en Sander Lantinga uitgeroepen tot de Nationale Comic Sans Dag. ‘Een dag waarop we het beschamende lettertype in het zonnetje kunnen zetten’, aldus Swijnenberg en Lantinga.