E-mail marketing automation

Hi! Mijn naam is Isabelle Lokker. Je zou me eventueel kunnen kennen van een blog die ik eerder heb geschreven over mijn introductie. Iets met slagroomsoesjes. Van april 2018 tot januari 2019 kun je me vinden als stagiair grafisch design bij BlackDesk. Super tof, natuurlijk. Ik leer hier de meest extensieve dingen. Elke dag hoor ik wel weer termen voorbijkomen die totaal nieuw voor mij zijn. Van dynamische remarketing advertenties tot instream YouTube ads… Een goed voorbeeld van zo’n term is e-mail marketing automation.

E-mail watte? Juist ja. E-mail marketing automation. Om jullie hier meer uitleg over te kunnen geven ben ik er de laatste tijd verder ingedoken. En wat blijkt is dat iedereen die in het bezit is van een smartphone, laptop/PC of een ander apparaat dat gebruikt maakt van het Wereld Wijde Web er bijna wekelijks wel mee te maken krijgt. Stel, je maakt een afspraak bij de kapper. Of je bestelt dat ene jurkje van je dromen in een leuke webshop. Tijdens dit proces van bestellen of aanmelden moet je in 99% van de tijd persoonlijke gegevens invullen. Deze gegevens helpen het bedrijf om jouw bestelling zo goed mogelijk te laten verlopen zodat jij binnen de genoemde tijd jouw pakketje zonder problemen ontvangt. Máár die gegevens worden niet alleen gebruikt om je bestelling op z’n plekje te krijgen.

Door middel van deze gegevens helpt het bedrijf ook jou. Huh? Mij?

Klopt. Tijdens het registreren van deze informatie moet je bijna altijd een e-mailadres invullen. Zodra de bestelling is geplaatst en/of jouw afspraak is vastgesteld krijg je een officiële bevestigingsmail. In deze bevestigingsmail laat het bedrijf stap voor stap zien waar jij goedkeuring voor hebt gegeven of een betaling voor hebt gedaan. Handig! Maar dit doet het bedrijf natuurlijk niet handmatig bij elke klant die een bestelling of afspraak plaatst. Dat zou een ééúwigheid duren en ontzettend veel werk zijn.

En daar komt e-mail marketing automation om de hoek kijken. E-mail marketing automation is het automatisch verzenden van e-mails aan de hand van zogenaamde triggers. Zodra een trigger geactiveerd wordt, gaat het mailtje eruit. Bij een bepaalde handeling, bijvoorbeeld het bestellen van een product, krijg je automatisch een mailtje van die bekende webshop waarin gevraagd wordt om een recensie. En dát is nou e-mail marketing automation!

Niet alleen webshops gebruiken deze marketingschakel. Het is veel breder. Hoe breed? Heel breed. Veel branches kunnen we hierbij als voorbeeld nemen. Je klanten op hun verjaardag een automatische felicitatie sturen in de vorm van een leuke nieuwsbrief? Jahoor: e-mail marketing automation. Iets in je winkelwagentje geplaatst maar niet afgerekend en later in je mailbox een afbeelding van dit product en de herinnering af te rekenen: zeker! e-mail marketing automation.

BlackDesk richt steeds vaker e-mail marketing automation campagnes in voor klanten. Waarom? Omdat er steeds meer mogelijk is in deze wondere wereld van de e-mail marketing.

Benieuwd wat BlackDesk voor jouw bedrijf kan betekenen door middel van e-mail marketing automation? Onze deur staat voor je open. Oja, en eenbabbeltje over de telefoon of e-mail vinden wij ook wel tof. Of maak gebruik van het contact formulier. Je krijgt dan een automatische reactie dat we je bericht ontvangen hebben. Die e-mail sturen we natuurlijk niet handmatig. Ook dat is, je raad het al, e-mail marketing automation.