fbpx
BlackDesk Blog - (G)een Zwarte dag voor ons Bureau.

(G)een Zwarte dag voor ons Bureau.

"Shit. Het is zover." Dat was ook onze eerste reactie toen duidelijk werd dat Nederland (weer) ging thuiswerken. Natuurlijk hadden we de lockdown in het voorjaar als pilot gedraaid. Dat pakten we goed op. Nu zitten we in seizoen 2. Met als thema: Hoe zorgen wij dat ons multidisciplinaire team op afstand goed samenwerkt en onderling contact onderhoudt? 

Een marketingbureau met een gemiddelde leeftijd van 27 hoor ik je nu denken. Wat cynische woordspelingen over Netflix-series en Covid-19. Zij hebben makkelijk praten; dat werkt natuurlijk prima vanuit huis. Inderdaad. We spelen een beetje vals. Het thuiswerken past vrij goed bij ons vakgebied. Maar dat komt niet zozeer vanwege de leeftijd, als wel goede afspraken, teamspirit en voorbereiding. Bovendien nemen we deze situatie heel serieus. We hebben een grote verantwoordelijkheid als werkgever en uitvoerende partij. Waarom dan toch zo goed gemutst? Het is onze methode, die werkt als volgt:

S2E01: Een thuiswerkkantoor bestaat volgens BlackDesk niet aan de keukentafel. Ieder teamlid wordt voorzien van de juiste apparatuur met software en hardware, een ergonomische bureaustoel etc. We adviseren een eigen werkplek, het liefst in een aparte ruimte.

Terug naar maandag 28 september 2020: buiten worden er druk bureaustoelen en beeldschermen in de auto’s gehesen. Team webdevelopment rijdt volgeladen naar Schouwen-Duiveland en West-Brabant. Onze fotograaf/copywriter zet koers naar de Randstad. Wie geen eigen vervoer heeft krijgt morgen bezoek van de projectleiders. Die rijden vanaf kantoor naar onze designers in Middelburg en andere delen van Walcheren, om via stagiairs verspreid door Zuid-Beveland weer thuis in Goes te belanden. Zo, iedereen geïnstalleerd.

S2E02: Contact verloopt via Slack en Microsoft Teams. Whatsapp gebruiken we intern niet. Doe dat maar in je eigen tijd. Werkzaamheden verlopen via de NAS (Network Attached Storage) en (de)briefings via de mail.

“Sorry, wat zeg je? Het beeld zat even vast. De verbinding is hier wat slecht.” Ja, zegt een ander: “Rotterdam hé, dat krijg je met al die hoge gebouwen. Kom toch eens naar Zeeland.” Microsoft Teams is wereldwijd nog nooit zo vaak gebruikt als deze maanden. We Slacken ook wat af met elkaar. Al deden we dat bij BlackDesk altijd al. Waarom naar iemands bureau lopen als het digitaal sneller kan? We zijn dol op efficiëntie.

S2E03: Routine is belangrijk in deze tijden. Net als sociale betrokkenheid. Daarom hebben we iedere ochtend om 10 uur een groepscall. De vrijmibo gaat om diezelfde reden ook gewoon door. Bier smaakt immers net zo goed op afstand.

“Heeft iedereen al een naam ingevuld op Kahoot?” Het is weer tijd voor een quizje tijdens de borrel. Op de achtergrond gaat de deurbel. Een heus BlackDesk thuiswerk-survivalpakket wordt afgeleverd. Je moet er het beste van maken, nietwaar? We doen er samen van alles aan om de teamspirit hoog te houden. Want naast het feit dat we graag goed en mooi werk afleveren, vinden we het ook gewoon leuk met elkaar. Daarom sturen we intern ook wel eens een Spotify-werklijstje door. Alles voor de productiviteit!

S2E04: Sta open voor verandering. En deel je ervaring met anderen. We zitten samen in hetzelfde schuitje: ondernemers, werknemers, zzp'ers, noem maar op. Laten we positief blijven en het beste eruit halen!

In het gunstige geval kunnen wij op (korte) termijn weer met zijn allen achter het zwarte bureau aanschuiven. Een combinatie van thuiswerken én deels op kantoor werken is ook een mogelijkheid. Zou een hybride werkmethode de toekomst zijn? En eerlijk is eerlijk. Thuiswerken lukt ons niet altijd. Een enkele BlackDesk'er komt al eens op kantoor. Bijvoorbeeld vanwege een meeting met een klant. Dat gaat natuurlijk gewoon door! Net als onze diensten: Strategie, Design en Online. Ook in Coronatijd leveren wij onze slimme creativiteit. We worden nu zelfs in positieve zin tot het uiterste gedreven.