Informalisering geeft ruimte

Tijdens mijn opleiding Office Management kreeg ik tijdens de Nederlands lessen duidelijke regels over het schrijven van zakelijke brieven en teksten. Urenlang oefende we met officiële lay-outs, de juiste aanspreekvormen, hoe je aangeeft of er een bijlage bij zit, enzovoort. We moesten er zelfs een tentamen over maken. Met deze inprenting kwam ik bij BlackDesk aan. Maar al snel merkte ik dat ze het bij BlackDesk liever kijken naar de toon van een tekst en niet zoveel waarde hechten aan formele zaken!

De formele regels voor het aanspreken en -schrijven van klanten en collega’s zijn tegenwoordig veel minder belangrijk. Waar bedrijven vroeger hun klanten keurig aanspraken met u, is je en jij nu ook prima. Zeker bij creatieve bedrijven zoals BlackDesk. De (bedrijfs)wereld is aan het informaliseren. Dat is als eerste te horen aan ons taalgebruik, maar ook te zien aan de omgangsvormen op de bedrijfsvloer.

Bedrijven kijken nu liever naar welke schrijfstijl past bij hun doelgroep, in plaats van dat ze zich keurig aan de schrijfregels houden. Zo kiest een bank ervoor om haar klanten aan te spreken met u, maar kiest De Efteling voor je en jij. Het gaat er dus vooral om dat de toon van een tekst begrijpelijk is voor de doelgroep en aansluit bij de ambities van de ondernemer.

Social media levert een grote bijdrage aan de informalisering van bedrijven. Een makelaar kan er bijvoorbeeld voor kiezen om op de website een formele tone of voice te voeren, maar op de social media kanalen je of jij te gebruiken. Op deze manier laat hij zien dat het een benaderbaar en hedendaags bedrijf is, maar tegelijkertijd ook de formaliteit heeft die je zou verwachten van een makelaar.

Het is goed om basiskennis te hebben over de formele schrijfregels. Dit voorkomt dat je een mailtje typt waarin je zowel vanuit de ik- en wij-persoon spreek. Maar het zorgt ook wel voor een interne strijd, want mail moet volgens de formele regels eigenlijk e-mail zijn. Informalisering geeft ons de mogelijkheid om met de regels te spelen. Het geeft creatieve ruimte en daar zijn we bij BlackDesk natuurlijk heel blij mee.