fbpx
Blackdesk blog banner - B2B vs B2C marketing

B2B vs B2C marketing

Er bestaan grofweg twee typen bedrijven in de zakelijke dienstensector. Zij die zich richten op andere bedrijven, oftewel: B2B (business to business) en zij die zich richten op de consument: B2C (business to consumer). De marketing van je bedrijf moet uiteraard afgestemd worden op je doelgroep. Bij BlackDesk hebben we inmiddels tonnen aan ervaring in zowel de B2B als B2C marketing... Hierbij een spoedcursus B2B & B2C marketing!

Bij BlackDesk serveren we geen eenheidsworst. Sterker nog: de helft eet geen vlees :). Maar goed: de basisprincipes van marketing mogen dan wel hetzelfde zijn, als keurslager van creatieve middelen maken we wel degelijk onderscheid tussen B2B-marketing en B2C-marketing. Er zijn namelijk grote verschillen als het gaat om de approach van bedrijven of consumenten.

Duidelijke verschillen.

Ook al hebben beide doelgroepen behoefte aan een product of dienst; hun keuze komt anders tot stand:

  • De aankoop van een B2C-product of -dienst wordt bepaald door één of hooguit twee personen en de bijbehorende drijfveer is doorgaans meer ‘emotioneel’ van aard.
  • In het geval van B2B is de aankoop complexer en vaak rationeler. Volgens onderzoek spelen zes posities een rol: de initiator, beïnvloeder, poortwachter, beslisser, koper en gebruiker. Samen vormen zij de DMU (desicion making unit).

Dat komt voort uit dit belangrijke verschil tussen B2B- en B2C-klanten:

  • Bij B2C is de consument in 99% van de gevallen ook de gebruiker van jouw product.
  • Bij B2B wordt jouw product ingekocht om daarmee een andere dienst te creëren óf de klant verkoopt jouw product door.

Er zijn dus verschillende intenties. En er speelt meer. Wat dacht je bijvoorbeeld van de relatie tussen verkoper en aankoper?

  • Consumenten zijn soms trouw aan je merk, maar veel vaker speelt de scherpste prijs een doorslaggevende factor bij aankoop.
  • Voor bedrijven ligt dat anders. Zij geven vaak de voorkeur aan onderling vertrouwen, lange termijn-denken en de mogelijkheid tot herhaaldelijk aankopen.

Dus... best flinke verschillen tussen B2B en B2C gerichte bedrijven! Laten we eens kijken naar het effect van deze verschillen op de benodigde marketingstrategie en bijpassende marketingmiddelen.

Marketing/strategie en middelen.

Hoe bereik je een B2B- of B2C klant nu het beste? Om te beginnen moet je rekening houden met de hierboven genoemde verschillen. Op basis daarvan bepaal je een marketingstrategie. Kijk nog eens goed naar de identiteit van je merk. Wie ben je en wat is je boodschap? Hoe ziet jouw doelgroep eruit? En welke uiting (zowel qua grafische vormgeving als fotografie), maar ook welke tone-of-voice hoort er bij het overbrengen van jouw dienst of product? Staat jouw merk als een huis, dan ga je over op het inzetten van marketingmiddelen.

Met een duidelijke website. Passend bij het commerciële karakter van jouw bedrijf:

  • Als aanbieder van B2C zal deze persoonlijk, gedurfd(er) en wervend zijn.
  • Lever je een B2B dienst/product, dan kies je eerder voor zakelijk, betrouwbaar en informerend.

Natuurlijk zet je social media in, wat zowel zakelijk als privé gebruikt wordt:

  • Social media-marketing voor B2C speelt zich met name af op Instagram en Facebook en heeft een informele, vriendelijke of zelfs grappige toon en uitstraling.
  • Social media-marketing voor B2B richt zich meer op LinkedIn. Het heeft een groot zakelijk bereik. De toon en uitstraling zijn daardoor formeler. Al hoeft dat niet. Hierin kun je onderscheidend zijn.

Geef advies. Zowel online- als offline. En zorg dat jouw doelgroep op de hoogte is van jouw service:

  • B2C-klanten werken doorgaans overdag en doordeweeks. Zij zijn geneigd om contact te zoeken in de weekenden en avonduren. Een slimme helpdesk (chatbot) biedt uitkomst buiten kantooruren. Deze kan ingebouwd worden in je website.
  • B2B-klanten zullen juist tijdens kantooruren contact op te nemen. Telefonisch of per email. Zorg voor de juiste CTA’s die aansporen tot een gesprek. En denk ook aan een FAQ.

Zoals we eerder in dit blog zeiden is de B2B-klant niet automatisch de gebruiker. Als leverancier van een dienst of product heb je daarom een streepje voor als je meedenkt over de vraag hoe je de uiteindelijke consument bereikt:

  • Denk bij B2B daarom aan ondersteuning bij verkoop van een product of dienst, in de vorm van: borden, spandoeken, aanleveren van fotografie, posters, stickers, magazines, merchandise, etc.

Hulp nodig?

BlackDesk heeft een trucje onder de knie. Een niet-traditioneel, on-verkokerd, integraal kunstje. We weten heel goed wat werkt (en wat niet), hoe we jou onderscheidend in de markt zetten en van jouw B2B-marketing of B2C-marketing een succesverhaal kunnen maken. Dat doen we met een groot team van specialisten. Strategie, art direction, design en grafische vormgeving, webdevelopment, content creatie en natuurlijk: online marketing.

Tags

Bureau.