BlackDesk
Gemeente Kapelle, Rebranding
Branding, Campagne, Design, Online marketing

BlackDesk ontwikkelde een frisse, nieuwe identiteit voor Gemeente Kapelle die het unieke karakter van de gemeente perfect weerspiegelt. Het doel was duidelijk: creëer een heldere, moderne en verbindende stijl. Deze stijl hebben we geïntegreerd in allerlei communicatiemiddelen, met een sterke focus op toegankelijkheid en betrokkenheid van stakeholders. Het eindresultaat is een moderne identiteit voor Kapelle, de bloesem van Zeeland. Een dijk van een opdracht, een dijk van een stijl.

gemeente-kapelle-opbouw-logo-uitleg-case-blackdesk gemeente-kapelle-opbouw-logo-uitleg-case-blackdesk

Onderzoek en draagvlak.

Onderzoek en draagvlak.

We begonnen met een grondige onderzoeksfase om het unieke karakter van Kapelle te ontdekken en steun te krijgen van belangrijke mensen in de gemeente. Onze strategen deden zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek om een sterke basis te leggen voor de nieuwe huisstijl. We luisterden naar de ideeën van verschillende groepen in de gemeente, van ambtenaren tot inwoners. Ook de kinderen uit Gemeente Kapelle werden betrokken met een kleurwedstrijd. Door iedereen als adviseur te zien en te kiezen voor het juiste niveau van burgerparticipatie, vonden we de perfecte balans tussen hun meningen en onze expertise. Zo creëerden we een huisstijl die écht Kapelle uitstraalt. Dit proces zorgde ervoor dat onze stijl niet alleen mooi is, maar ook echt past bij de gemeente en haar inwoners.

gemeente-kapelle-iconen-uitleg-case-blackdesk

“Animatie geeft een merk een frisse en moderne look en brengt het echt tot leven. Het gebruik van beweging en animatie in merken vandaag de dag is superbelangrijk om ze sprekend en boeiend te maken.”

DNA boek en brand manual.

DNA boek en brand manual.

DNA-boek
De resultaten uit de onderzoeksfase legden we vast in een DNA boek. Een prachtig, visuele presentatie van het unieke karakter van de gemeente en haar inwoners. Met deze breed gedragen basis, gingen we aan de slag met de nieuwe stijl. We ontwikkelden frisse en unieke designelementen die samen Kapelle’s nieuwe look vormden en perfect aansluiten op het karakter van de gemeente.

Brand manual
Vervolgens legden we de nieuwe identiteit van Gemeente Kapelle vast in een gedetailleerde brand manual. Deze handleiding zorgt ervoor dat het merk consistent gebruikt wordt en dient als kompas voor de communicatieprofessionals die er mee werken. Het omvat alles: van het logo, kleurenschema’s, de tone of voice, beeldtaal, tot de keuze van lettertypes en meer. De brand manual zorgt ervoor dat elke boodschap, elk beeld en elk woord bijdraagt aan een sterke, herkenbare aanwezigheid van de gemeente Kapelle. De impact van een consistent toegepaste huisstijl is enorm: het versterkt het merk, verhoogt de herkenbaarheid en verzekert dat alle communicatie-uitingen naadloos aansluiten bij de kernwaarden en het unieke karakter van de gemeente.

gemeente-kapelle-keycord-case-blackdesk
gemeente-kapelle-iconen-patroon-groen-case-blackdesk
gemeente-kapelle-visitekaartjes-case-blackdesk
gemeente-kapelle-advertentie-case-blackdesk
gemeente-kapelle-iconen-patroon-zee-case-blackdesk
gemeente-kapelle-auto-nissan-leaf-case-blackdesk
gemeente-kapelle-iconen-patroon-bloesem-uitleg-case-blackdesk

Stijlmiddelen.

Stijlmiddelen.

De kracht van een sterke huisstijl ligt in de consistentie van haar toepassing. Elke keer dat iemand in contact komt met onze merkuitingen, van visitekaartjes tot social media posts, moet het voelen als een ontmoeting met het unieke karakter van Gemeente Kapelle. Dit zorgt voor een herkenbaar en vertrouwd gevoel bij de doelgroep. Ons doel is om ervoor te zorgen dat elke merkontmoeting een duidelijke en consistente ervaring biedt, die de essentie van Gemeente Kapelle’s vernieuwde identiteit uitdraagt. Door de huisstijl uniform toe te passen op alle middelen – digitaal en gedrukt – bouwen we aan een sterke, samenhangende merkbeleving die het verhaal van Gemeente Kapelle op een aantrekkelijke en effectieve manier vertelt.

gemeente-kapelle-pennen-case-blackdesk
gemeente-kapelle-mokken-case-blackdesk
gemeente-kapelle-briefpapier-envelop-case-blackdesk gemeente-kapelle-briefpapier-envelop-case-blackdesk

Lancering en contentstrategie.

Lancering en contentstrategie.

De lancering van de nieuwe stijl was een feestje. Eerst kregen ambtenaren en bestuurders van de gemeente een preview, waarna de stijl breed gedeeld werd met de inwoners. We ontwikkelden een lanceringscampagne om iedereen kennis te laten maken met de nieuwe identiteit.

Om de Gemeente Kapelle effectief te ondersteunen bij het inzetten van hun nieuwe huisstijl, creëerden we onder andere een uitgekiende social media strategie. Deze strategie biedt een solide basis voor het gebruik van social media. We hebben richtlijnen opgesteld met do’s & don’ts, een doelgroepanalyse uitgevoerd en de meest geschikte doelen per kanaal geselecteerd. Het resultaat? Een serie gebruiksvriendelijke templates en content series, waarmee de gemeente direct en efficiënt de online aanwezigheid kon versterken door het juiste verhaal te vertellen.

gemeente-kapelle-vlaggen-case-blackdesk gemeente-kapelle-vlaggen-case-blackdesk
gemeente-kapelle-stoepbordposter-case-blackdesk
gemeente-kapelle-iconen-zee-case-blackdesk

“Een huisstijl voor een gemeente is iets wat de komende járen nog moet blijven bestaan. Het moet vernieuwend zijn, maar dus ook tijdloos. Na een intensief traject van (meer dan) een jaar zijn we als Gemeente Kapelle ontzettend trots op het eindresultaat dat is neergezet. Het is niet alleen een logo voor onze gemeente, maar het vertelt ook ons DNA. Een krachtige samenwerking met inwoners, ondernemers, toeristen, het college, de gemeenteraad, leerlingen van de basisscholen… ga zo maar door. Dagelijkse telefoontjes en/of mailtjes met BlackDesk waren normaal. En juist die betrokkenheid is wat wij zochten in een bureau voor onze nieuwe stijl.”
Jiska van der Genugten – Communicatieadviseur

Opdrachtgever
Gemeente Kapelle

Enthousiast
geworden?

Contact

Er is meer...

Er is meer...

Provincie Zeeland
Provincie Zeeland, Campagne ‘Jouw stem heeft kracht’
Prisma Scholengroep, Rebranding
Alle cases