fbpx

De drie kenmerken van een goed logo

We dagen je uit. Wij roepen: Apple, Netflix en Coca-Cola! Nee slimmerik, we bedoelen nu geen avondje op de bank chillen met je laptop. Het gaat over logo’s. Zie je ze voor je? Dat moet haast wel. Het zijn namelijk heel herkenbare merken. Maar wat maakt een logo nu eigenlijk sterk? En hoe ontwikkel je zo’n duidelijke identiteit voor jouw organisatie? We geven er antwoord op in dit blog.

Wat is een logo?

Een logo bestaat uit een woordmerk of een beeldmerk, soms een combinatie daarvan. Een beeldmerk is bijvoorbeeld een vorm of icoon. Een woordmerk is een tekst, zoals een bedrijfsnaam. Dat klinkt niet ingewikkeld, toch? En sterker nog, wij houden een logo-ontwerp ook graag zo eenvoudig mogelijk. Op die manier ben je als merk namelijk heel herkenbaar en is je identiteit gemakkelijk te onthouden. Precies de reden waarom je in de eerste plaats een logo wilt.

Waarom een logo?

Een goed logo draagt dus bij aan je (naams)bekendheid. Bovendien is logo-design een essentieel onderdeel van de visuele identiteit van je bedrijf. Een logo wordt toegepast in allerlei marketinguitingen, van signing op je bedrijfspand tot de vormgeving van je website, bedrijfskleding en ga zo maar door. Het is een basiselement van een doordachte corporate indentity (of huisstijl).

Drie kenmerken van een goed logo:

Onder een ‘goed’ logo verstaan BlackDesk-ontwerpers een logo dat voldoet aan de volgende kenmerken:

1. Herkenbaar & onderscheidend

Je logo moet eruit springen en origineel zijn. Herkenbaarheid krijg je meestal voor elkaar door het logo en de huisstijl simpel te maken. Daarmee kom je designers die ermee moeten werken ook tegemoet, want niets is vervelender dan een beperkende huisstijl.

2. Trend-onafhankelijk

Een goed logo gaat lang mee en wordt niet gebaseerd op een (tijdelijke) trend. Zoek op Google maar eens het logo van Shell of Coca-Cola. Het zal je opvallen hoe beeldvast zo'n identiteit is door de jaren. Zij laten zich niet meeslepen door logo-trends maar varen hun eigen koers. Dat maakt je logo duurzaam en stabiel.

3. Consistent toepasbaar en reproduceerbaar

Een logo moet consistent toegepast kunnen worden in verschillende media. Zowel online als offline. Consistentie zorgt voor herkenbaarheid en herkenbaarheid draagt bij aan je merkwaarde. Met reproduceerbaar bedoelen we dat het logo te reproduceren moet zijn voor het gebruik in verschillende media. Het logo moet dynamisch zijn. Een goed voorbeeld hiervan is het Heineken-logo dat wijzigt afhankelijk van de plek waar het getoond wordt. Niet ieder logo is namelijk zowel offline als online een succes. Heineken heeft een authentiek logo op de fles, maar datzelfde logo werkt niet als icoon in een app. Dit is natuurlijk een ‘probleem’ dat voor veel bedrijven geldt. Met een reproduceerbaar logo kun je flexibel inspelen op de enorme verscheidenheid aan plekken waar jouw bedrijf zichtbaar is. Van een kleine avatar op Instagram tot een billboard langs de snelweg richting Goes...

Hoe pakken wij dat aan?

Met een team van slimme specialisten. Creatieve BlackDesk’ers die opgroeiden in de digitale wereld. Jonge designers die op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen, maar door de jaren heen ook tal van logo’s ontwierpen die bewezen succesvol zijn. Maar natuurlijk ook dankzij strategen die iedere opdrachtgever als uniek te beschouwen en een merk eerst duidelijk in kaart brengen: wie ben je, wat is je missie? Maar ook: wat past bij jou en wat juist niet? We ontwikkelen meerdere concepten, onderbouwen de gedachte erbij en leggen dit aan jou voor. We voeren het logo graag voor je door in een huisstijl-traject of identiteitsontwikkeling, maar creatie van een enkel logo kan natuurlijk ook. Zullen we eens kijken of we jouw beeldtaal spreken? Wij houden van een uitdaging. Kom maar op!

Tags

Bureau.