fbpx

E-mail automation voor Makelaars

Doei handmatige acties > welkom automatische e-mails

Loop jij als makelaar voor op je collega kantoren? Dit is zo'n trend waar je als vooruitstrevende makelaar slim op in kunt spelen. Eén van de belangrijkste marketingtrends van 2021 is marketing automation, in het bijzonder e-mail automation. Een slimme vorm van marketing waarbij je m.b.v. e-mails automatisch in contact komt, bent en blijft met je publiek op basis van bepaalde triggers. BlackDesk heeft een tool ontwikkeld die het meest gebruikte CRM pakket onder makelaars, Realworks, automatisch koppelt aan een e-mail automation platform. Een mooi stukje techniek en een prachtige kans voor makelaars.

Wat komt hier allemaal bij kijken? In deze blog gaan we dieper in op het fenomeen e-mail automation en hoe jij dit als makelaar kunt inzetten.

Wat is e-mail automation?

Een automatisch verstuurde verjaardagswens waarin je met je hele team je jarige klant toezingt. Een mail waarin klanten gevraagd wordt een recensie achter te laten voor je kantoor, zodat je beter vindbaar wordt in Google. Of een welkomstmail waarin je jezelf en je kantoor voorstelt op een creatieve manier. Voorbeelden van automatisch verstuurde mails die bouwen aan jouw makelaarsmerk.

Dankzij het automatiseren van voorafbepaalde e-mails, kun je veel voordeel halen uit het contact dat je met jouw huidige en potentiële klanten hebt. Doordat BlackDesk een koppeling gelegd heeft tussen Realworks en een e-mail automation platform, is het een kwestie van eenmalig de mails instellen en voortaan profiteren van automatisch verstuurde e-mails aan de hand van het gedrag van je klanten. Dat is punten scoren voor dummies!

Het grootste voordeel van e-mail automation is het genereren van extra omzet, leads of beoordelingen terwijl jij lekker je ding aan het doen bent. Je hoeft namelijk na het instellen ervan geen verdere acties te ondernemen.

De mogelijke toepassingen van e-mail automation, wij zetten ze ff op een rijtje:

  • Persoonlijke benadering/relevantie voor je klant;
  • Verbetering klantrelatie;
  • Omzet verhogend;
  • Twijfelende klanten het laatste zetje geven;
  • Versterking van de customer journey.
  • Bouwen aan een sterk makelaarsmerk.

Mail automation voorbeelden

Of je nu een webshop of een website hebt, in beide gevallen is het starten met e-mail automation interessant. Een bekend Nederlands bedrijf dat ‘alles doet voor een glimlach’ is een mooi voorbeeld van hoe je e-mail automation kunt inzetten. Ongetwijfeld heb je er wel eens iets cools besteld, of iets blauws. Afijn, tijdens het aankoopproces ontvang je van hen de volgende mails in je mailbox:

  1. Bevestiging van je aankoop;
  2. Aankondiging van het moment van levering;
  3. Uitleg over het product of extra informatie erover;
  4. (Wat dagen later) een mail met interessante extra’s;
  5. Navraag of het product bevalt (review).

Het zijn 5 ‘simpele’ stappen die hier gebruikt worden voor een optimale klantbeleving. Alles in dezelfde herkenbare toon en stijl. Wat BlackDesk beteft een sterk staaltje e-mail automation.

Aan de slag met e-mail automation voor makelaars

Als het goed is weet je nu wat e-mail automation is en begrijp je wat je ermee kunt doen. Maar wat zijn nu de mogelijkheden voor jouw makelaarskantoor? Hoe kun je als makelaar aan de slag gaan met het automatisch versturen van e-mails en hoe kan BlackDesk daarbij helpen?

Als makelaar heb je tijdens een aan- of verkooptraject veel contact met de klant, maar zodra het traject is afgerond zie of spreek je de klant nauwelijks meer. Een veelgemaakte fout onder makelaars is het onvoldoende onderhouden van die klantrelatie, waardoor je te weinig investeert in klantenbinding. E-mail automation kan ervoor zorgen dat je structureel onder de aandacht komt bij je klantgroep, bouwt aan je merk en om-het-met-een-fancy termpje te noemen: Top of Mind blijft.

Maak kennis met onze mail oplossing

Juist ja, we hebben dus iets moois ontwikkeld. Een koppeling tussen Realworks en een e-mail automation platform. Gemakkelijk te implementeren en simpel in te stellen. Dagelijks vindt er een synchronisatie plaats waardoor jouw relaties altijd up-to-date zijn. Vervolgens kijken we samen met jou welke campagnes voor jou van toegevoegde waarde zijn. Hoe beter je klantdata in Realworks, hoe beter je automation opties. Opties zijn bijv. het versturen van een maandelijkse nieuwsbrief, onboarding automations, tijdens of na een aan- of verkooptraject, verjaardagskaartjes etc.

We geven een voorbeeldje:

Onboarding automation:

E-mail 1:          Een welkomstbericht op het moment dat je een nieuwe relatie invoert in Realworks

> Twee weken later:

E-mail 2:          Een bericht met de focus op jouw team, een goede kennismaking

> Vier weken later:

E-mail 3:          Een bericht over de tools die jij gebruikt zoals ‘Gratis Waardebepaling’ of ‘Online Bieden’, of een toelichting op je belangrijkste diensten.

> 3 maanden later:

E-mail 4:         Een mailtje waarin gevraagd wordt een recensie achter te laten (op social, Google. etc.) Lekkerrr voor je vindbaarheid en betrouwbaarheid

Of wat denk je van een verjaardag automation?

Niks is zo leuk als een felicitatie op jouw verjaardag, toch? Zodra je in jouw systeem de geboortedatum van een klant hebt ingevuld kun je hem of haar daarom jaarlijks een felicitatie sturen. Heel persoonlijk én attent. En bedenk ff hoe je op een creatie manier die gelukswens kunt brengen?! Wat dacht je van een leuk selfiefilmpje waarin je je klant toezingt (1x opnemen en klaar is Kees), of een leuke kortingsactie voor een gratis taartje in samenwerking met een lokale bakker. De mogelijkheden zijn talloos en de één is nog creatiever en leuker dan de ander. De enige vraag is: welke vorm past bij jou?

Wil jij je onderscheiden van de rest?

Kortom: e-mail automation kan dus fungeren als een essentieel onderdeel van jouw marketingplan. Je stuurt berichten op verschillende momenten om zo de interactie met klanten te beïnvloeden. Je geef jouw klant het gevoel dat er aan hem of haar gedacht wordt.

Wil je meer weten over onze oplossingen? Laten we samen jouw customer journey in beeld brengen en aansluitend aan de slag gaan met een volledig mail automation plan! Na dit betoog benieuwd wat wij nog meer kunnen betekenen voor makelaars? Klik gerust verder. Onze dienstverlening voor makelaars is namelijk volledig & hevig uit de klauwen geëscaleerd. Het coronavirus zou jaloers zijn op de snelheid waarmee wij ons door makelaarsland verspreiden. Geen verrassing voor ons. BlackDesk en makelaars ís gewoon een fijne combi, als een koud biertje op een warme dag. Benieuwd naar hoe dat smaakt? Lees verder: marketing voor makelaars.

Tags

Makelaars.