fbpx

Employer branding, trekt jouw bedrijf de aandacht?

Denk hier eens over na: waarom wil iemand graag bij jouw bedrijf komen werken? Inderdaad, goede secundaire arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden zijn belangrijk. Maar hoe zorg jij er als werkgever ook voor dat je opvalt tussen de menigte? En wat als de keuze uit nieuw geschikt talent zeer beperkt is? Ga eens aan de slag met jouw werkgeversmerk, oftewel: Employer branding.

We nemen je in dit blog mee in de wereld van Employer branding: Wat is het? Waarom is het belangrijk? En hoe maak je het tot een succes?

Wat is employer branding

Waar branding iets zegt over jouw producten of diensten, gaat employer branding over de vraag hoe je als werkgever wordt gezien én ervaren. Of je er nu een beetje of juist veel energie in steekt: jouw bedrijf heeft een werkgeversmerk. Je huidige werknemers, maar ook oud-werknemers kunnen het imago van jouw bedrijf bovendien maken of breken (!). Employer branding is dus niet alleen gericht op het aantrekken van nieuw talent. Het gaat ook over het behouden van jouw team en het creëren van betrokkenheid.

Tips bij employer branding

Simpel gezegd: hoe beter het imago van jouw organisatie is, des te meer nieuwe werknemers zich aan jouw bedrijf willen verbinden. En hoe hoger de tevredenheid van jouw collega’s, des te lager is het verloop binnen het bedrijf. Employer branding is dus eigenlijk een soort aanvulling op het personeelsbeleid van jouw organisatie. Benieuwd hoe jij naar buiten toe kunt laten zien hoe leuk het is om bij jouw bedrijf te werken? Denk dan eens aan deze tips:

  • Voeg een ‘werken bij’ pagina toe aan je website. En nee, dan bedoelen we niet alleen een opsomming van de openstaande vacatures maar ook een verhaal waarin nieuw talent wordt ‘rondgeleid’ door jouw organisatie;
  • Maak de ervaringen van jouw werknemers online zichtbaar;
  • Voer een tevredenheidsonderzoek uit onder het huidige personeel om te achterhalen hoe betrokken men is binnen jouw bedrijf;
  • Gebruik een apart social media-account waarop je jouw werkgeversmerk uitlicht.

Waarom is employer branding belangrijk 

Voor menig HR-specialist is ‘war for talent’ geen onbekend begrip meer. Je bent op zoek naar nieuw talent maar de vijver waarin je dat talent probeert te vinden is zo goed als leeg. De talenten zijn over het algemeen al voorzien van een mooie uitdaging. Ook hebben zij steeds vaker de keuze uit verschillende werkgevers. Omdat bedrijven onderling strijden voor vergelijkbare talenten spreken we van een ‘oorlog’.

De stempel ‘leuke werkgever’ is dus niet de enige reden waarom employer branding belangrijk is. Je creëert met een sterk werkgeversmerk als het ware een voorsprong ten opzichte van andere bedrijven in de ‘jacht’ op nieuw talent. Een goed imago zorgt namelijk nu, maar zeker ook in de toekomst, voor een sterke aantrekkingskracht van de beste kandidaten.

De voordelen van een sterke employer branding strategie op een rijtje:

  • Gerichtere sollicitanten
  • Snellere invulling van vacatures
  • Besparing op wervingskosten
  • Blije medewerkers
  • Betrokken medewerkers

Voorbeelden van succesvolle employer branding

We hopen dat je na bovenstaand theoretisch geneuzel een beeld hebt gekregen bij de ‘wat en waarom’ van employer branding. Om meer inspiratie op te doen is het ook altijd goed eens te kijken naar succesvolle voorbeelden. Vooral in Amerika is te zien hoe de grote jongens zoals Google en Apple zich fantastisch presenteren als werkgever. Maar ook Coolblue uit ons eigen kikkerlandje laat op een ludieke en inspirerende manier zien waar zij voor staan.

Google benadrukt dat werken bij hen uitdagend en inspirerend is. Dat doen ze onder andere met een video waarin stagiaires de hoofdrol spelen. Er wordt als het ware een uniek kijkje in de keuken van Google gegeven.

Apple daarentegen heeft employer branding ingezet met de boodschap dat alleen de allerbesten bij Apple kunnen werken. Toewijding en perfectionisme staan centraal in een video waarbij persoonlijke ontwikkeling ook duidelijk aan bod komt.

Kijken we naar Coolblue uit ons eigen kikkerkanland, dan zien we dat zij hun employer brand heel herkenbaar presenteren. Op een losse ‘werken bij’ pagina worden niet alleen openstaande vacatures getoond maar ligt de nadruk ook op de gezellige bedrijfscultuur van Coolblue.

Het imago van BlackDesk

Bij BlackDesk treden we ook op een herkenbare manier naar buiten toe. We doen dat door creatief, subliem en een tikkeltje eigenwijs te communiceren in al onze uitingen. Steeds onder het nom van ‘het succesvol maken van jouw organisatie met slimme creativiteit’. Dat we een beetje gek en energiek zijn zie je ook in iedere uiting terug. Van social media-berichten tot de vacaturepagina en zelfs het parkeren van onze BlackDesk-bus voor de deur van sollicitant Thomas (inmiddels onze online marketeer).

Oké... dit vraagt om wat uitleg: wij vragen kandidaten tijdens een sollicitatiegesprek altijd ‘waarom het ze te gek lijkt bij BlackDesk te werken?’ Toevalligerwijs stond onze bus vaak in de straat geparkeerd van Thomas, onze online marketeer. Zijn antwoord op deze vraag luidde daarom:

De taal die wordt gesproken, de energie die wordt uitgestraald en de creativiteit die ervan afspat zijn voor mij echte binders om jullie te blijven volgen. Bij het zien van de vacature dacht ik direct: Daar wil ik bij horen! Daarnaast staat de Blackdesk bus regelmatig voor mijn deur waardoor ik continue een connectie heb! ;)

Een stukje employer branding in een notendop!

Aan de slag met jouw employer branding

Het is als werkgever dus heel belangrijk om binding te hebben met met jouw (potentiële) werknemers. Waar de één zweert bij vrijmibo’s en vacaturesites, focussen anderen zich volledig op social media en gekke teamuitjes. De focus bij employer branding ligt juist op het geheel. Van het opzetten van een gedegen strategie tot het inzetten van de juiste middelen en activiteiten.

Nu je begrijpt waarom Employer branding zo belangrijk is kun je van start gaan! Weet je nog niet zo goed waar je moet beginnen? BlackDesk is niet alleen sterk in het ontwikkelen van sterke merken. We ondersteunen je ook graag bij het ontwikkelen of verbeteren van een sterk werkgeversimago. Stuur ons gewoon even een berichtje, dan maken we een afspraak!

Tags

Strategie.