BlackDesk

Denise Schaeffer, Artdirector.

denise-header

Het is niet cliché maar waar. Design is de absolute leidraad in het leven van artdirector Denise. Dat gaat dus veel verder dan het ontwikkelen van een UX-design voor een grote opdrachtgever. Denise’s perfectionisme vertaalt zich ook naar de woning die ze met haar kersverse man verbouwd én haar eigen kunst. Over webdesign, inspiratie en het schilderen van naakt gesproken…

denise-lachend
denise-voet

Maar eerst een stapje terug. Want wat houdt de functie artdirector eigenlijk in?
“Ik houd het overall zicht op de studio. Van concept tot eindproduct ben ik betrokken in het proces. Daarin ben ik steeds het aanspreekpunt voor collega’s en eindverantwoordelijk voor de kwaliteit. Ik maak als artdirector geen schetsen die mijn collega’s daarna verder ontwikkelen, daarvoor gebruiken ze hun eigen creativiteit, maar ik geef wel de contouren aan. Zoals sfeer, stijl en kleurgebruik. Daar hoort brainstormen, feedback geven, coaching en het leiden van meetings bij.”

Als artdirector ben je misschien wel de schakel tussen strategie en design?
“In feite wel. In het eerste stadium van een nieuwe website wordt het wireframe samen met de strateeg bepaald. Dat gebeurt op basis van inhoud, doelstellingen en navigatie. Vervolgens komt daar een ontwerp en uiteindelijk een webdesign bij kijken.”

En wat maakt volgens jou een goed (web)design?
“Ik denk dat het overdragen van de boodschap in ons werk het belangrijkste is, omdat je daarmee doelstellingen behaalt. Als een website heel aantrekkelijk oogt, maar niemand daarin zijn of haar weg kan vinden, ga je voorbij aan de opdracht. De uitdaging is om functionaliteit te combineren met een design dat grafisch aantrekkelijk is.”

denise-boeken denise-boeken

Je hebt een achtergrond als grafisch vormgever en rondt nu een studie Creative Business aan de HvA af. Vind je het lastig om je grafische hart ondergeschikt te maken aan functionaliteit?
“Steeds minder. In het begin vond ik dat moeilijk omdat ik inderdaad alles zo mooi mogelijk wilde maken. Nu ben ik gefocust op het achterliggende doel; zorgen dat het ontwerp aansluit bij de doelgroep en de doelen van de opdrachtgever.”

Waar haal je de inspiratie vandaan?
“Uit alles wat ik om me heen zie. Ik sla geen ideeën op, maar houd ze in mijn achterhoofd. Als ik in het weekend naar een museum of theater ben geweest neem ik op maandag dus niet concreet iets mee naar mijn werk. Een ontwerp is meer een opeenstapeling van elementen die ik onbewust om me heen heb gezien. Een kleur bijvoorbeeld of een stijl, en dat vorm ik om naar een eigen idee.”

Hoe zou jij de huisstijl van BlackDesk omschrijven?
“De basis is zwart-wit, zoals onze opdrachtgevers ongetwijfeld weten. Wat leuk is om te vertellen, is dat wij dit recent hebben doorontwikkeld naar een dynamische identiteit. Doordat we één logo, vaste lettertypes en patronen gebruiken wordt het niet minder sterk als we er af en toe een andere kleur aan toevoegen. Het is trouwens slim om je huisstijl regelmatig te updaten zodat deze modern blijft en aansluit bij de organisatie en je doelgroep.”

“Ik denk dat het overdragen van de boodschap in ons werk het belangrijkste is, omdat je daarmee doelstellingen behaalt. De uitdaging is om functionaliteit te combineren met een design dat grafisch aantrekkelijk is.”

denise-mac
denise-leest

Is zo’n dynamische identiteit voor iedere opdrachtgever mogelijk?
“Nee, ik zou dit niet adviseren aan een makelaar om een goed voorbeeld te noemen. Dat is namelijk een heel andere tak van sport. Het is in dat geval juist heel belangrijk om de kleuren van de huisstijl zo herkenbaar mogelijk te houden. Een roze te-koopbord, terwijl het bedrijfslogo geel is, is geen verstandig idee. In een huisstijlhandboek beschrijven we per merk heel concreet hoe een identiteit wel en niet toegepast mag worden zodat het optimaal gebruikt wordt.”

Op welk project ben je eigenlijk het meest trots?
“Dat BlackDesk de verkiezingscampagne van maart 2023 voor de Provincie Zeeland mag opzetten vind ik cool en de middelen worden erg mooi. We hebben als team een prachtige campagne ontwikkeld. Wordt vervolgd!”
* Update: deze campagne is inmiddels succesvol afgerond. Meer over deze casus lees je hier.

Als je één ding aan jezelf kon veranderen, wat zou dat zijn?
“Oei… Ik denk soms wat meer gestructureerd zou willen zijn. Ik merk dat ik te veel dingen tegelijk wil doen. En ik vind dat ik soms echt te lief ben. Ik zou willen dat ik wat harder kon zijn in mijn functie en in de coaching van collega’s in de studio.”

denise-trap denise-trap

Wat doet de artdirector van BlackDesk als ze niet werkt?
“Studeren, studeren en nog eens studeren. En als ik even niet studeer dan ben ik aan het klussen of aan het schilderen. Aankomende zaterdag ga ik naar een vriendin toe… om samen te studeren.”

Oh dat klinkt best suf.
“… Ja hè, het afstuderen vraagt nu al mijn tijd. Op dit moment zijn we dus weinig aan het verbouwen. Met schilderen bedoel ik trouwens niet een muurtje sauzen, maar naaktschilderijen. In eerste instantie deed ik dat voor mezelf maar nu doe ik dat ook voor vrienden en familie. Wie weet over een tijdje zelfs in opdracht?”

Dus toch niet zo suf! Laatste vraag: wat doe je met 1000 euro?
“In ieder geval niet aan m’n huis besteden. We hebben daar al zoveel tijd en geld in gestopt dat we niet meer toekomen aan leuke dingen doen samen. Dus daar zou ik het aan willen uitgeven. Een citytrip naar designstad Milaan bijvoorbeeld. Musea bezoeken, terrasjes, shoppen, dat soort dingen.”

Jurgen Dekker, <span class="font-weight-normal">Designer.</span>
Jurgen Dekker, Designer.
Aart Bolle, <span class="font-weight-normal">Eigenaar & strateeg.</span>
Aart Bolle, Eigenaar & strateeg.