BlackDesk

Artificial Intelligence: trend of toekomst?

Group 51796

Artificial Intelligence (AI) oftewel kunstmatig intelligentie, is een computersysteem dat taken uitvoert waar normaal gesproken menselijk intellect voor nodig is. Door geavanceerde technologie kan een AI-systeem zelf redeneren en van fouten leren. Net als een mens… Wat betekent dat voor ons, marketeers en ondernemers?

In dit blog proberen we op een begrijpelijke manier uit te leggen wat AI is, doet en kan betekenen. Er is onder andere gekeken naar de visie van het Europees parlement, futurist Peter Joosten en columnist Cesar Majorana.

Wat is Artificial Intelligence?

Er zijn grofweg drie soorten Artificial Intelligence:

  1. Zwakke kunstmatige intelligentie: Ook wel bekend als de Narrow-variant, waarbij de focus op één taak gevestigd is. Dit type AI kan bijvoorbeeld gebruikmaken van gezichts- en stemherkenning. Denk maar eens aan de automatische antwoorden van Siri. Stel je een duidelijke vraag, dan krijg je een goed antwoord terug.
  2. Sterke kunstmatige intelligentie: Ook wel Strong-AI genoemd. Deze vorm van kunstmatige intelligentie doet meerdere dingen. Het kan problemen oplossen, redeneren en reflecteren. Dankzij geavanceerde technologie (machine learning) leert het systeem zelfs van fouten. Het maakt gebruik van grote hoeveelheden data, die het verzamelt en verwerkt.
  3. Superintelligentie: Deze variant is in ontwikkeling. Een superintelligent AI-systeem overstijgt het menselijk intellect. Het klinkt als iets wat regelrecht uit een sciencefiction-film komt, maar in de (nabije) toekomst zal het onze maatschappij waarschijnlijk verder digitaliseren. In theorie zou het zelfs bestaande beroepen overbodig maken.
Voorbeelden van Artificial Intelligence

Wat niet iedereen weet, is dat Artifical Intelligence als wetenschap best lang bestaat. Sinds 1956 om precies te zijn. Decennialang is de technologie rondom AI steeds verder ontwikkeld. Een paar geslaagde voorbeelden van AI die volledig in onze dagelijkse routine geïntegreerd zijn:

  • Spotify: De gepersonaliseerde lijst, die zich per week aanpast naar jou luisterdag? We hebben het inderdaad over de Discover Weekly playlist. Hoe meer je luistert naar een bepaald soort muziek, hoe beter Spotify kan voorspellen wat jij leuk vindt.
  • Zelfrijdende auto’s: Ze scannen de route en vermijden obstakels. Doordat de auto continu data verzamelt, communiceert met andere auto’s (zoals Tesla doet) en hiervan leert, zijn er steeds minder ongelukken.
  • Vertaalsoftware en zoekmachines: De vertaalfunctie van Google wordt steeds beter omdat deze AI-functie (bij)leert. Hetzelfde geldt voor de zoekmachine. Resultaten passen steeds beter bij zoekopdrachten. Google kan zelfs inschatten of de algemene toon van jouw zoekopdracht positief of negatief is.
Wat kun je als ondernemer met AI?

Als we dat willen doet een AI-systeem dus niet alleen waarvoor het geprogrammeerd is, maar leert het gaandeweg steeds meer bij. Het systeem kan gedrag analyseren en goed inschatten of een gebruiker klaar is om tot actie over te gaan… Je voelt hem al aankomen: Artificial Intelligence kan gebruikt worden ter verbetering van een product of dienst (marketing).

Artificial Intelligence inzetten voor jouw bedrijf of product

AI-software automatiseert fysieke taken. Denk maar eens aan het beantwoorden van klantvragen met behulp van chatbots. Of wat dacht je van het interpreteren van grote hoeveelheden data? AI kan ook worden gebruikt voor A/B-testing. Een AI-systeem herkent welke producten vaak samen gekocht worden, en helpt zo salesresultaten te laten stijgen (Retail-gigangten Bol.com en Amazon.com doen niet anders).

Adverteren met behulp van Artificial Intelligence

Artificial Intelligence is wat ons betreft ideaal voor marketingdoeleinden. Met behulp van Artificial Intelligence adverteren wij (voor jou) op Google Ads, Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Snapchat.

Dat gaat ongeveer zo: als eerste bepaalt de marketeer aan welke doelgroep de advertenties weergegeven wordt. Daarna wordt er doelgericht getarget door Artificial Intelligence en bijgestuurd door machine learning. Er wordt efficiënt ingespeeld gedragspatronen en algoritmes zodat uitsluitend gebruikers de advertentie te zien krijgen, die de grootste behoefte hebben om jouw dienst of product aan te schaffen.

Conclusie

Artificial Intelligence is de toekomst voor strategische en data-gedreven beslissingen. Het is zeker geen trend. Maar er is ook altijd een keerzijde. Hoewel Artificial Intelligence een krachtige tool is, moet het nog een lange weg afleggen voordat het daadwerkelijk marketeers kan vervangen.

Als het gaat om abstracte taken waarbij eigenschappen nodig zijn zoals empathie, beoordelingsvermogen, creativiteit, inspiratie of leiderschap, is het verstandig om een goede marketingpartner te hebben. BlackDesk maakt de juiste afweging. We weten wanneer we op AI kunnen vertrouwen en wanneer het goed is om hiervan af te wijken. Nieuwsgierig geworden? Neem contact met ons op.

KPI’s onthuld: <span class="font-weight-normal">meet het succes van jouw marketing.</span>
KPI’s onthuld: meet het succes van jouw marketing.
Agile marketing: <span class="font-weight-normal">snel inspelen op veranderingen.</span>
Agile marketing: snel inspelen op veranderingen.