BlackDesk

Ricky Janse, Projectmanager.

ricky-header

Kleding maakt de man. Ricky Janse in dit geval. Direct, eerlijk en eigenlijk altijd vrolijk. Een projectmanager die gewaardeerd wordt door zijn opdrachtgevers én collega’s. Ondanks een zware caseload en al die telefoontjes blijft hij steeds opvallend cool. Uit dit gesprek blijkt dat Ricky, na een loopbaan in de mode, helemaal in zijn rol is bij BlackDesk.

ricky-lachend
ricky-schoenen

Kun je om te beginnen uitleggen wat een projectmanager doet binnen BlackDesk?
“Als projectmanager is het je verantwoordelijkheid om het projectteam van begin tot eind te begeleiden. Dat betekent niet alleen dat je het projectcanvas opstelt, maar ook dat je specialisten aanstuurt en ervoor zorgt dat zij weten wat hun taken zijn, wanneer ze die moeten uitvoeren en hoeveel tijd ze hebben om dit te doen.”

Vorige maand spraken we Denise. Zij wordt blij van een succesvol design. Wanneer ben jij in feeststemming?
“Ik ben altijd in feeststemming. Nee, waar ik blij van word is het totaalplaatje. Dus een goed product, voltooid binnen de tijd en het gestelde budget mét een tevreden opdrachtgever.”

Naast je rol als projectmanager ben je verantwoordelijk voor operationele zaken. Het werkproces bijvoorbeeld. Kun je uitleggen hoe wij een webtraject aanpakken?
“Bij een re-brandingstraject moet je denken aan verschillende milestones, zoals huisstijlontwikkeling, wireframing, webdesign, webdevelopment, contentcreatie en de testfase/lancering. Ik of een andere projectmanager zal deze mijlpalen samenvatten in een projectcanvas, dat tijdens een fysieke afspraak met de opdrachtgever wordt besproken en bevestigd.”

“De kick-off van het project is een startmeeting. In feite is dat een creatieve brainstormsessie waarin we het vraagstuk van de opdrachtgever met het projectteam bespreken. Hierbij komen onder andere design, tone of voice en fotografie op basis van trends en webtechniek aan bod. Tijdens deze sessie wordt ook de planning en het aantal beschikbare uren besproken. Bovendien geven alle specialisten hun commitment.”

“Gedurende het project kunnen de mijlpalen elkaar overlappen of opvolgen. Uiteindelijk zal het project worden afgerond en geëvalueerd met de opdrachtgever om te bespreken wat goed ging en wat verbeterd kan worden.”

ricky-banner ricky-banner

Kun je een anekdote vertellen over een opdracht die boven verwachting uitpakte?
“Een mooi voorbeeld vind ik Melieste Glas. Wat begon met een aanvraag voor een nieuwe website is uitgegroeid tot langdurige marketing. Door de jaren heen hebben wij verschillende middelen ontwikkeld, waaronder maandelijkse social media-begeleiding, kwartaalnieuwsbrieven, productkaarten, maar ook fotografie en interviews over succesvolle projecten voor hun portfolio.”

“Wat ook leuk is om te noemen, is de campagne voor de Provinciale Statenverkiezing. Mijn contactpersoon gaf aan dat ze dit de mooiste campagne vindt die ze in haar loopbaan gedraaid heeft. Ik denk dat we dat als een mooi compliment mogen zien.”

Laten we het hebben over soft skills. Hoe zou jij jezelf omschrijven?
“Ik ben to-the-point en gestructureerd in mijn werk, maar ik probeer ook open te zijn in mijn communicatie. Ik vind het leuk om tijdens een kop koffie met de opdrachtgever te praten over persoonlijke interesses en elkaar beter te leren kennen. Als de relatie goed is, volgt de rest volgens mij vanzelf (zoals in het geval van Melieste Glas). Tegelijkertijd vind ik het belangrijk om kritisch met elkaar te kunnen zijn over de tijd, kwaliteit en kosten van het project.”

“Ik vind een goede relatie belangrijk. Daarnaast wil ik met elkaar kritisch kunnen zijn over de tijd, kwaliteit en kosten van het project.”

ricky-desk
ricky-overleg

‘Tijd is geld’. Vind je het niet lastig om over dat soort zaken te beginnen als je een persoonlijke band ontwikkelt?
“Nee, ik vind het juist makkelijker om zowel positieve als negatieve gesprekken te voeren met iemand waarmee ik een goede relatie heb. Hoewel praten over geld en planning door de meesten als een uitdaging wordt gezien, zijn het geen negatieve onderwerpen op zichzelf. Zolang de vraag niet verandert, blijft het budget namelijk hetzelfde.”

Je klinkt als een geboren projectmanager, maar dat ben je niet altijd geweest. Toch is er wel een bepaalde overlapping in je loopbaan. Wil je daar iets over vertellen?
“Voordat ik hier terecht kwam heb ik pak hem beet 11 jaar in de retail gewerkt. De laatste jaren was ik verantwoordelijk voor conceptbewaking: service, kwaliteit en verkooptraining. In die zin was ik ook daar bezig met het aansturen van mensen, maar wel in een andere hiërarchie.”

“Hier voelt het eindresultaat echt als een teamprestatie, wat ik heel leuk vind. Los van het feit dat een knettergoed webdesign niet mijn eigen creatie is, kan ik er wel van genieten als ik het mag opleveren bij de opdrachtgever.”

Het afgelopen jaar heb je een post-HBO studie gevolgd. Wat heeft dat je gebracht?
“Ik vond het fijn om eens met projectmanagers uit compleet andere branches van gedachten te wisselen. Daarnaast had ik een erg fijne docent. Zij was echt een sparringpartner die de tijd voor je nam door vragen te stellen zoals ‘waar loop je tegenaan op je werk?’ en ‘wat kan ik daarin betekenen?’ Regiemodellen die in de les aan bod kwamen, heb ik direct kunnen toepassen in ons eigen werkproces. Hierdoor hebben we onder andere onze planning, kwaliteitsbewaking en budgettering kunnen verbeteren.”

ricky-bellen ricky-bellen

Tot slot. Wat doe je eigenlijk als de telefoon uitstaat?
“Voor mij is werk echt werk en het weekend is bedoeld voor ontspanning. Het liefst besteed ik dat samen met mijn gezin, bijvoorbeeld door naar het strand of bos te gaan of door weekendjes weg te plannen. In mijn vrije tijd squash ik al jaren en sinds kort speel ik padel. Daarnaast ben ik een verzamelaar van tattoos, sneakers en denim.”

Vrijetijdsprojecten…?
“Ja, in zekere zin wel. Mijn meest recente tatoeages zijn de namen van mijn dochters, die ik op mijn handen heb laten zetten. Ik ben een liefhebber van sneakers en een echte denimliefhebber. Het inlopen van een nieuwe jeans is voor mij een echt project, net als voor veel andere denim-liefhebbers.”

Aart Bolle, <span class="font-weight-normal">Eigenaar & strateeg.</span>
Aart Bolle, Eigenaar & strateeg.
Lenardo de Bruine, <span class="font-weight-normal">Developer.</span>
Lenardo de Bruine, Developer.