fbpx
BlackDesk blog - Verliefd op de inhoud - contentmarketing

Verliefd op de inhoud

Wanneer ging jij voor het laatst op een first date? Je website doet dit namelijk de hele dag door. Ze ziet continue mensen die voor het eerst kennis met haar maken. Intens hè? Die moet er dus tiptop uitzien, want: ‘het oog wil ook wat.’ En denk je aan de juiste openingszinnen? Je site en haar teksten moet bij bezoekers een verpletterende indruk achterlaten. Hen op een vriendelijke toon overtuigen én verleiden (tot aankoop).

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde websitebezoeker binnen 10 seconden beslist of hij op de website blijft, of meteen weer vertrekt. Je hebt dus maar een paar seconden om de bezoeker te verleiden tot blijven. Dat is fantastisch nieuws! Huh? Jazeker. Het dwingt je namelijk om to-the-point te zijn en precies dát te vertellen waarnaar je wil dat de bezoeker op die plek naar op zoek is... Ok, die was cryptisch. We leggen het uit, lees snel verder.

Strategie
Laten we een ding vooropstellen: het lezen van webcontent is heel iets anders dan het lezen van een goed boek. Niemand slaat een paar websites op, om die op vakantie eens lekker door te lezen. Dit betekent dat de tekst ervan vanuit een ander perspectief geschreven wordt. Een goede webtekst heeft een doel. Een bepaalde call to action. Je wil dat de bezoeker iets doet na het lezen van die tekst. Plaats dan ook geen ellenlange beschrijvende content over hetgeen jij allemaal weet en kunt op je website. Daar zijn websitebezoekers helemaal niet geïnteresseerd in. Zij hebben een ‘probleem’ en zoeken bij jou de ‘oplossing’. Hou rekening met de volgende dingen:

Zie je website als een acquisitiekanaal, zonder small talk

  • Maak je boodschap direct duidelijk
  • Gebruik actieve zinnen (met een heldere CTA, oftewel: call to action)
  • Houd de tekst overzichtelijk
  • Please: houd het bullshit vrij,
  • zodat bezoekers kunnen ‘scannen’
  • Met als doel: klanten aantrekken

Schrijven is een vak apart. Kies voor kwaliteit

  • Schakel een tekstschrijver/copywriter in
  • Zorg voor nieuwe teksten,
  • of laat bestaande tekst redigeren
  • Schrijf persoonlijk en vriendelijk
  • In foutloos Nederlands
  • Op een toon die bij je past; formeel of informeel

Word goede vrienden met Google

  • Zorg voor optimale vindbaarheid
  • Maar maak géén overmatig gebruik van zoekwoorden
  • Voeg desnoods SEO-pagina’s toe met minimaal 300 woorden
  • Gebruik alleen links als ze meerwaarde hebben

Slimme creativiteit
Tot slot nogmaals de vergelijking met een eerste kennismaking. Niet alleen het doel van de tekst is belangrijk. Vergeet ook niet voor wie je schrijft. De webteksten mogen overzichtelijk en to the point zijn, maar ze moeten aantrekkelijk blijven voor de lezer. Een zekere mate van (slimme) creativiteit is dus gewenst. Wil jij betere webteksten? Bel of stuur ons een bericht. Dan zorgen wij voor content die werkt!

Tags

Bureau.