Bij deze campagne waren we he-le-maal in ons element. Voor Provincie Zeeland ontwikkelden we een arbeidsmarktcampagne die werken bij de Provincie op een unieke manier promoot. Met het concept ‘Ik ben in mijn element’ lieten we zien dat medewerkers van Provincie Zeeland echt tot hun recht komen. We brachten hen in beeld en vertelden waarom ze in hun element zijn en welk element ze bijdragen aan de toekomst van Zeeland. Met dit concept wilden we talent inspireren en enthousiasmeren om deel uit te maken van ons geliefde Zeeland. Hoe we dit hebben gedaan? Met een creatief en veelzijdig plan dat zowel de letterlijke als figuurlijke betekenis van ‘element’ tot leven brengt. Ontdek hoe we dat aanpakten…
Opdracht.
Opdracht.
Onze opdracht was helder: ontwikkel een creatieve campagne die Provincie Zeeland positioneert als aantrekkelijke werkgever en talent inspireert om daar te werken. Door een aantal landelijke transities komen er belangrijke taken op de Provincie af. Om klaar te zijn voor de toekomst, was een andere benadering van de arbeidsmarkt nodig dan de reguliere werving van personeel. Zeeland gaat zich profileren als de regio die werkt aan de delta van de toekomst (‘Shaping the Future Delta’). De Provincie zocht de samenwerking met een bureau om niet alleen een creatief arbeidsmarktconcept te ontwikkelen dat vertaald kon worden naar verschillende doelgroepen, maar ook om de communicatieprocessen van team recruitment te herinrichten en de wervingsstrategie en het werkgeversmerk van Provincie Zeeland te versterken. Dit alles moest mensen verleiden om mee te bouwen aan de toekomst van de delta en de werkzaamheden bij de Provincie promoten.
Campagneconcept.
Campagneconcept.
Ons campagneconcept, geïnspireerd door het positioneringsdocument ‘Shaping the Future Delta’, legt de nadruk op de unieke eigenschappen van de Zeeuwen die in samenwerking met de elementen inventief ondernemen in een strategisch gelegen en dynamische delta. De campagne ‘Ik ben in mijn element’ speelt zowel met de letterlijke als figuurlijke betekenis van ‘element’. Het verwijst niet alleen naar de natuurlijke elementen aarde, wind en water die Zeeland vormgeven, maar ook naar het gevoel van thuishoren, op je plek zijn en een element zijn in die delta van de toekomst.
Het verhaal wordt het krachtigst verteld door degenen die het beste weten wat het betekent om bij Provincie Zeeland te werken: de medewerkers zelf. Door middel van testimonials delen zij waarom ze in hun element zijn bij Provincie Zeeland en hoe hun werk bijdraagt aan de toekomst van de delta. Deze persoonlijke verhalen brengen het concept tot leven en inspireren nieuw talent om ook hun element te vinden bij Provincie Zeeland.
Campagnestrategie.
Campagnestrategie.
We onderzochten arbeidsmarktcampagnes om good practices te identificeren. Ons onderzoek bevestigde dat effectieve campagnes de mens centraal stellen, purpose-driven zijn, benadrukken dat je met een baan bij kunt dragen aan een hoger doel (zoals ‘Shaping the Future Delta’), en laten zien dat werkgeluk essentieel is.
Onze campagne-aanpak richtte zich vooral op online werving en het genereren van attentiewaarde door middel van campagnematige werving. We richtten ons op het doorklikken naar een landingspagina binnen het zeeland.nl platform en we zorgden voor een content-update van het huidige platform met campagnebeelden en -video’s. Samen brachten we de geschikte kanalen en middelen in kaart en creëerden we aansprekende content voor elke doelgroep.
De strategie draaide om identificatie op basis van verschillende doelgroepen en campagnedifferentiatie per doelgroep. We targetten de verschillende doel-generaties via de kanalen en middelen waar zij actief zijn. Met gerichte online marketingcampagnes konden we de specifieke behoeften van elke doelgroep aanspreken. Zo hechten Generatie Z bijvoorbeeld waarde aan ‘het verschil maken’ (wees een element), terwijl millennials o.a. werkplezier belangrijk vinden (in je element zijn). Zo zochten we naar content die resoneerde bij alle verschillende doelgroepen van deze arbeidsmarktcampagne.
In de beelden, video’s, teksten en advertenties brachten we steeds de letterlijke elementen in beeld – water, aarde en wind – en lieten we de provincie (het werkgebied) zien. We focusten op de diepere waarde van werken voor Provincie Zeeland (purpose-driven) om de unieke aantrekkingskracht van de Provincie als werkgever te benadrukken.
Werken-bij fotografie.
Werken-bij fotografie.
Voor de campagne ontwikkelden we beelden waarin medewerkers letterlijk met de elementen in beeld werden gebracht, met water, aarde en wind in het gezicht. Deze krachtige foto’s zorgden voor een hoge attentiewaarde. Ook vernieuwden we de werken-bij fotografie, waarbij medewerkers van Provincie Zeeland aansprekend in beeld werden gebracht in hun werksituatie. Deze authentieke beelden tonen niet alleen de veelzijdigheid van het provinciewerk, maar ook de passie en betrokkenheid van de medewerkers. Hierdoor kregen potentiële kandidaten een realistisch en inspirerend beeld van het werken bij Provincie Zeeland.
Employer branding campagnes.
Employer branding campagnes.
Zoals we al zeiden, in deze arbeidsmarktcampagne voor Zeeland waren we helemaal in ons element. Samen met een team gemotiveerde professionals van Provincie Zeeland werkten we hard om dit resultaat te bereiken. Al onze afdelingen kwamen aan bod, van strategie tot content, design en online. We gaven team recruitment van Provincie Zeeland prachtige content om werken bij de Provincie verder te promoten.
Het resultaat was een geslaagde employer branding campagne en een sterk voorbeeld van creatieve werving in een uitdagende arbeidsmarkt.
Hulp nodig in het versterken van je werkgeversmerk? We denken graag met je mee.