BlackDesk

Onne van Dixhoorn, Copywriter.

onne-header

Extra extra! Lees hier alles over Onne, de copywriter van BlackDesk. Van breaking nieuws(brieven) tot korte slogans en complete webteksten. Hij laat geen letter ongemoeid. Zet je leesbril op en ontdek zijn verhaal. Wees gerust, de eindredactie van dit artikel ligt in zijn inktrijke handen.

onne-liggend
onne-typmachine

Deze maand interview jij jezelf. Hoe ben je van plan dat aan te pakken?
“Van mijn eigen blog wil ik geen on(n)e-man-show maken. Het lijkt me juist een uitgelezen kans om mijn collega’s naar voren te schuiven als interviewers. Daarom heb ik iedereen gevraagd één of meerdere vragen te sturen. Hier volgt een uitwerking daarvan!”

Wat doet een copywriter eigenlijk?
“Een copywriter is iemand die teksten schrijft om aan te zetten tot actie. Bij BlackDesk kan dit variëren van het schrijven van advertenties en campagnes tot het maken van inhoud voor websites, blogs, sociale media en andere vormen van marketing.”

Hoe word je copywriter? En is dat iets wat je altijd wilde worden?
“In principe is er niet één vaste opleiding tot copywriter. Je kan onder andere communicatie, media of journalistiek studeren als je plezier hebt in schrijven. Ik heb zelf voor het laatste gekozen. Tijdens mijn studie journalistiek heb ik met name teksten leren schrijven volgens vaste patronen en een onderzoekende houding ontwikkeld. Goede competenties voor een copywriter. Maar je moet ook commercieel kunnen denken. Dat is er bij mij ingeslopen doordat ik ruim tien jaar in de modebranche heb gewerkt.”

“Om antwoord te geven op m’n ‘jongensdroom’: ik wilde graag muziekjournalist worden en als een soort vagebond van concert naar concert reizen. Maar nog liever wilde ik (zelf) kunstenaar worden.”

onne-liggend onne-liggend

Wat maakt copywriting zo leuk?
“Hierin vind ik het juist een prachtige uitdaging om binnen vaste kaders iets creatiefs neer te zetten. Aan de hand van een korte briefing is het aan mij om een idee te verwoorden. Dat kan van alles zijn: webcontent, social berichten, maar ook teksten voor brochures, interviews en zelfs slogans op winkelkarretjes of doeken langs de kant van de snelweg. Je kan het zo gek niet verzinnen of ik heb het al mogen doen.”

Er zit dus veel afwisseling in je werkzaamheden. Haal je meer voldoening uit short copy of long copy?
“Het is lastig om te zeggen wat mijn voorkeur heeft. Gelukkig hoeft dat ook niet, want misschien is het juist de afwisseling die het voor mij leuk houdt. Als ik dan toch één voorbeeld zou moeten noemen: uit een interview op locatie haal ik veel plezier. Je hebt dan niet alleen de kans om iets over iemand te weten te komen, maar je kunt ook de sfeer proeven.”

Zou je ons een kijkje willen geven achter de schermen. Hoe ziet jouw creatieve proces eruit?
“Ik schrijf aan de hand van een briefing, een communicatietoon en een tekstdoel, passend bij de doelgroep van de opdrachtgever. Als ik een webtraject start kun je er dus op rekenen dat ik je ga bellen, want dan wil ik inventariseren wie je bent en wat je doet.”

“Hoewel ik naar buiten toe rustig oog, ben ik vanbinnen behoorlijk druk. Er gaat dus veel om in mijn hoofd op het moment dat ik aan een opdracht begin. Daarom kan ik ook niet werken met veel geluid of afleiding om me heen. Ik probeer me af te zonderen door m’n koptelefoon met noisecancelling aan te zetten en noteer in eerste instantie wat losse flarden.”

“Vandaaruit ga ik puzzelen. Bij mij hoef je geen duizend aanslagen per minuut te verwachten. Ik schrijf, lees nog eens terug, herschrijf, en herhaal dat proces net zolang totdat ik tevreden ben.”

“De opkomst van AI is wat mij betreft vergelijkbaar met de revolutie van de PC en het internet.”

onne-interview
onne-krant

En hoe blijf je jezelf uitdagen?
“Mijn werk zorgt er continu voor dat ik uitgedaagd word. Ik moet mezelf inleven in wisselende branches en steeds een nieuwe communicatietoon eigen maken. Dat vergt flexibiliteit en zorgt ervoor dat ik geen ‘trucje’ herhaal. Daarnaast zoek ik ook bewust naar creatieve inspiratiebronnen, zoals boeken, tijdschriften en social accounts.”

Toen AI opkwam gaf je aan ‘bezorgt’ te zijn over de toekomst. Nu gebruik je het regelmatig. Hoe is je visie op AI veranderd en hoe helpt het jou in je werkzaamheden?
“Dat klopt, het verandert onze sector namelijk in sneltreinvaart, maar dat deed de opkomst van de pc of het internet ook. Ik besefte me al snel dat AI met dat soort revoluties vergelijkbaar is. Ik ben dus gaan ontdekken hoe ik AI in mijn voordeel kan gebruiken. Er is een filosofie die ik heel toepasselijk vind: dat wat in de weg staat, wordt de weg.”

De copywriter van de toekomst is dus geen robot?
“Nee, ik denk het niet. AI is handig om informatie te verzamelen of te sparren over invalshoeken voor nieuwe content. De beschikbare tools moet je goed aansturen, taalkundig en bronmatig controleren, wat kennis vraagt. Het uitwerken van een kwalitatief goede tekst is vervolgens een creatief proces. Dat zie ik niet snel veranderen.”

onne-staand onne-staand

Het kan niemand ontgaan dat je een tattoo-liefhebber bent. Welke tekst is jou op het lijf geschreven?
“Lief en leed heb ik op mijn vingers staan. Met iemand lief en leed kunnen delen in het leven is denk ik het meest waardevolle wat er is. Overigens heb ik weinig teksten in m’n collectie, want zo zie ik het. Het zijn vooral dieren en ‘old school’ afbeeldingen.”

Je ruilde het leven in ‘de grote stad’ in voor het leven (terug) in Zeeland, waar kwam deze keuze vandaan?
“Ik heb achttien jaar lang met veel plezier in de hectiek van Rotterdam gewoond. Toch ben ik me altijd Zeeuw blijven voelen. Dat is iets wat veel Zeeuwen buiten de provincie herkennen weet ik uit ervaring.”

“De laatste jaren ontstond steeds meer de wens om buiten de stad te gaan wonen. Het is hier een stuk rustiger en groener. Niet alleen een goede plek om onze zoon op te voeden, maar ook om zelf te genieten in onze vrije tijd. We gaan graag de natuur in en benutten de gezelligheid die Middelburg te bieden heeft.”

Je hebt een prachtige zoon. Daarom tot slot: wat vind je het mooist aan het vaderschap?
“Het is ontzettend leuk om te zien hoe hij zijn eigen persoonlijkheid ontwikkelt. Hij is vrolijk en kan lekker gek doen, maar hij is ook kritisch en wil graag delen. Laatst zei hij tegen me:”

Papa, ik geef je 2 euro
Ik: wil je die niet zelf houden?
Nee hoor, ik heb al genoeg muntjes
Je mag er een camera mee kopen.

Jurgen Dekker, <span class="font-weight-normal">Designer.</span>
Jurgen Dekker, Designer.
Aart Bolle, <span class="font-weight-normal">Eigenaar & strateeg.</span>
Aart Bolle, Eigenaar & strateeg.