BlackDesk

Jurgen Dekker, Designer.

jurgen-header

Designs van Jurgen zijn kleurrijk en smaakvol als bubblegum. Hij blaast je identiteit uit tot buitengewone vormen en laat je website ermee poppen. Maar achter zijn ontwerpen zitten doordachte ideeën. Ontdek hoe Jurgen ervoor zorgt dat je merk blijft plakken in de herinnering van de gebruiker.

jurgen-lachend
jurgen-wall

Ben jij eigenlijk iemand die maandagochtend gelijk ‘aan’ staat of toon je werkontwijkend gedrag en ga je vervolgens door tot diep in de nacht om je deadlines te halen?
“Op maandagochtend start ik niet met een hip, nieuw logodesign, want dat werkt niet. Zo’n taak plan ik liever op de maandagmiddag, als ik ben opgestart. Meestal denk ik er in het weekend alvast in m’n achterhoofd over na. Als ik dan ’s maandags begin, verzamel ik eerst een paar referentievoorbeelden en typ ik het merk uit in verschillende lettertypen. Van daaruit ga ik vergelijken en zo begint het ontwerpproces vanzelf te lopen.”

Neem ons wat dieper mee. Je gaat een webdesign maken voor opdrachtgever X. Hoe ziet dat proces eruit?
“Zodra het wireframe is goedgekeurd (dit is een inhoudsbepaling die wordt ontwikkeld door Lenardo en Denise) kan ik aan de slag met het ‘kleine ontwerp’. Dit eerste webdesign is een check om te zien of het ontwerp aan de wensen van de opdrachtgever voldoet.

Een website bestaat eigenlijk uit verschillende blokken. In het kleine ontwerp leg ik de focus op het belangrijkste deel daarvan. Het handige is dat ik deze blokken later kan hergebruiken, weliswaar met een andere indeling of zelfs met andere knoppen, maar het ontwerpen van het volledige webdesign gaat daardoor een stuk sneller.

Het is trouwens goed om te benadrukken dat een webdesign draait om de stijl, niet om het daadwerkelijke bouwen van de website, wat één van onze developers hierna doet.”

jurgen-banner jurgen-banner

We werken in projectteams, maar samen met de andere designers vorm jij ook een eigen afdeling. Hoe belangrijk is samenwerking?
“We hebben als designers regelmatig meetings waarin we de voortgang van onze projecten bespreken. Maar we krijgen ook leertijd. Een aantal ‘vrije uren’ waarin we doelen voor onszelf mogen stellen of elkaar verder helpen. Als iemand bijvoorbeeld moeite heeft met uitlijnen, dan nemen we de tijd om mee te kijken. Het is belangrijk om samen te groeien.”

Wat vind je eigenlijk van de huidige AI-trends in design?
“Ik vind het interessant om te zien dat Figma externe partijen de ruimte geeft voor AI plug-ins. Eén van de nieuwe plug-ins is een soort virtuele assistent. Het ondersteunt ontwerpers door suggesties te geven, zoals het voorstellen van een ‘verder winkelen’-knop bij het ontwerpen van een webshop. In de nabije toekomst is het denk ik alsof er een volwaardige designer over je schouder meekijkt.”

Dat schrikt je niet af?
“Nee, ik ben wel een beetje en technerd en zoek graag uit wat voor trends en ontwikkelingen er zijn om daarin juist mee te gaan.”

Over interesses gesproken. Waar komt jouw liefde voor design vandaan?
“Dat zat er al vroeg in. Op school was ik degene die presentaties in elkaar knutselde en in m’n vrije tijd vond ik het in games als FIFA en Need For Speed het leukst om de voetbalshirts te ontwerpen of de auto’s anders vorm te geven. Later werd dat het verzamelen van sneakers en een interesse voor unieke kledingitems.”

Je slaat ook een aardig balletje heb ik gehoord. Hoe zit dat?
“Ik probeer minimaal één keer per week padel te spelen. Voor degenen die het niet kennen: het is een soort tennis in een kooi. Soms doen we toernooitjes, maar meestal is het gewoon vrij spel waarbij we via de whatsappgroep bekijken wie er beschikbaar is.

Het grappige is, dat ik regelmatig opdrachtgevers van BlackDesk tegenkom. Daarom heb ik aan Pauline een BlackDesk-tenue voor mijn verjaardag gevraagd zodat ik daarin kan schitteren op de baan.”

“Ik ben wel een beetje een technerd en zoek graag uit wat voor trends en ontwikkelingen er zijn.”

jurgen-studio
jurgen-bureau

Goed bedacht! Wat doe je nog meer in je vrije tijd?
“Ik ben nauw betrokken bij de organisatie van een festival van Upgrade Events. Het is een christelijk festival, maar we zijn niet gebonden aan een specifieke kerk omdat we graag buiten hokjes denken. Mijn rol is die van coördinator communicatie, waarbij vormgeving komt kijken, maar vooral het regelen van alles daaromheen. Er gaat veel van mijn vrije tijd in zitten.”

Pak het moment. Waar en wanneer is Upgrade Festival?
“Upgrade Festival staat gepland op 1, 2 en 3 september. We hebben in het verleden al twee kleinere evenementen georganiseerd, één daarvan was in ’t Beest en de ander vond plaats in Het Goese Lyceum. Dit wordt een compleet festival inclusief camping!”

En wat krijg je als bezoeker van Upgrade Festival te zien?
“De pijlers zijn onderwijs, aanbidding en ontmoeting. We hebben een geweldige line-up met christelijke artiesten die zullen optreden, maar er zijn ook inspirerende sprekers, samenkomsten en seminars.”

‘Upgrade’ staat denk ik voor een verbeterde versie van jezelf. Op welke manier heb jij je ontwikkeld sinds je bij BlackDesk bent begonnen?
“Toen ik twee jaar geleden bij BlackDesk startte, lagen mijn taken inderdaad iets anders dan nu. In die tijd was ik onder andere bezig met het ontwerpen van offline- en online middelen, zoals flyers en social media-posts. Maar sinds begin 2023 heeft er een verschuiving plaatsgevonden. Webdesigns en re-branding zijn altijd al een onderdeel geweest van mijn taken, maar tegenwoordig is het mijn belangrijkste werk.”

jurgen-studio-staand jurgen-studio-staand

Geniet je van die nieuwe rol?
“Absoluut. Het vraagt om een andere denkwijze. Bij het maken van een flyer ben je gebonden aan een bestaande huisstijl, maar tijdens een re-branding kan ik mijn creativiteit de vrije loop laten; door verschillende vormen, kleuren en elementen met elkaar te combineren. Natuurlijk houd ik rekening met de wensen van de opdrachtgever, maar het is tof dat ik de vrijheid heb om iets unieks te maken.”

Wat zie je als een volgende stap in je ontwikkeling?
“Het is tot nu toe een natuurlijk proces geweest. Ik ben meegegroeid met het bedrijf, want BlackDesk is de laatste tijd in veel opzichten flink gegroeid. Het is lastig om te zeggen wat nu de volgende stap zal zijn. Ik denk wel dat het steeds grotere opdrachten zullen zijn, voor grote opdrachtgevers en dat vraagt een bepaalde professionaliteit in mijn ontwerpen.”

Durf te dromen. Is er iets wat je in de toekomst graag zou ontwerpen?
“Ik zei laatst nog tegen Aart; de volledige identiteit van een kledingmerk. Een campagne voor Puma of Nike zou bijvoorbeeld fantastisch zijn!”

Tot slot, het is juli en dus vakantietijd. Jij bent er dit jaar als één van de eersten tussenuit gegaan. Hoe was Marokko? Heb je daar veel inspiratie opgedaan?
“Het was een onvergetelijke ervaring. Vooral het overnachten in de woestijn en alle geuren en kleuren in de stad Fez. Wat ook opviel is dat er weinig marketing te zien is en dat veel design nog met de hand wordt gedaan. De mozaïeken die ik daar zag, hebben me echt geïnspireerd.

Toen ik op maandag op kantoor kwam, werd ik meteen in een grote opdracht gestort. Geloof het of niet, maar binnen een halve dag had ik twee ontwerpen klaar. Toch leuk om te merken dat zo’n reis nieuwe energie geeft.”

Pauline Bolle, <span class="font-weight-normal">Officemanager.</span>
Pauline Bolle, Officemanager.
Harm Hoogerdijk, <span class="font-weight-normal">Projectmanager.</span>
Harm Hoogerdijk, Projectmanager.