Agile marketing: snel inspelen op veranderingen.
Lenig, wendbaar, behendig… Dat zijn we stuk voor stuk bij BlackDesk (toegegeven: de ene collega soms meer dan de ander). Nee, we doelen niet op een sportief lichaam maar op een werkwijze. ‘Agile marketing’ is namelijk een methodiek. Een manier van denken, werken en organiseren die ook voor jouw organisatie het verschil kan maken
Benieuwd hoe het zit? In dit blog vertellen we wat de term agile marketing inhoudt, wat de voor- en nadelen zijn en hoe wij het zelf toepassen.
Wat is agile marketing en waar komt het vandaan?
Agile marketing is een projectmatige manier van werken binnen een multidisciplinair team. Het is een aanpak die marketingprojecten opdeelt in verschillende fases, ook wel ‘sprints’ genoemd. Bij agile marketing maak je gebruik van leercirkels, waarbij na elke sprint het doel wordt bijgesteld of geëvalueerd.
Oorspronkelijk komt de term agile uit de tech-wereld. Het is een filosofie bedacht door developers voor het ontwikkelen van goedwerkende software. Feedback wordt tussentijds, na sprints van 2 tot 4 weken, besproken en verwerkt. Dit maakt het mogelijk om relatief snel tot het gewenste product voor de klant te komen.
De voordelen op een rij:
Er zijn verschillende redenen waarom een organisatie ervoor kan kiezen om agile marketing toe te passen in plaats van een traditionele marketingaanpak.
- Flexibiliteit: Agile marketing biedt teams de flexibiliteit om snel op veranderingen in de markt te reageren en prioriteiten aan te passen.
- Betere samenwerking: het stimuleert samenwerking tussen verschillende afdelingen en disciplines binnen een organisatie, waardoor er efficiënter en effectievere campagnes kunnen worden opgezet.
- Continu verbeteren: Agile marketing maakt het mogelijk om voortdurend te experimenteren, te leren en te verbeteren, waardoor een organisatie zich kan blijven aanpassen aan de veranderende markt.
- Klantgericht: het richt zich op de behoeftes van de klant en streeft ernaar om deze zo goed mogelijk te begrijpen en te vervullen.
- Meetbare resultaten: Agile marketing maakt het eenvoudig om voortgang en resultaten te meten, waardoor teams snel kunnen zien of hun inspanningen succesvol zijn en waar verbeteringen nodig zijn.
De nadelen op een rij:
Het is belangrijk om te benadrukken dat elke organisatie uniek is en dat agile marketing niet noodzakelijk de beste oplossing is voor iedereen. Hoewel de populariteit voor agile marketing en aanverwante werkwijzen zoals Scrum en Kanban groeit, zijn er voor sommigen nadelen verbonden aan de agile-methodiek.
- Progressieve manier van werken: de transitie kan voor traditionele organisaties verwarrend zijn of als moeilijk worden ervaren. Ben je niet flexibel, dan is dit niet per se iets voor jou.
- Minder controle: doordat ieder verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen taak (in plaats van twee of meer mensen die aan dezelfde taak werken) is er tussen de start en finish van de eerste sprint geen extra controle. Dit is dus niet iets voor micro-managers.
- Teamspirit is een must: het is van belang dat de organisatie goed op elkaar is ingespeeld. Een agile aanpak valt of staat namelijk met goede communicatie. Het is geen match voor individuen.
Wil jij agile marketing toepassen in je bedrijf?
Nu je weet wat agile marketing betekent, vraag je jezelf vast af of deze werkwijze ook iets voor jou is. Vandaag de dag verwachten opdrachtgevers dat je snel inspeelt op hun verwachtingen. Het is daarom van belang dat je als organisatie wendbaar en flexibel bent.
Agile marketing kan voor jou interessant zijn omdat het een interactieve aanpak is voor het plannen en uitvoeren van marketingstrategieën. Het stelt je in staat om, dankzij tussentijdse feedback, de aanpak op tijd bij te sturen. Concreet kun je samen met jouw marketingpartij snel op veranderingen in de markt reageren en je aanpassen aan de behoeften van de doelgroep.
Tot slot! BlackDesk werkt agile.
BlackDesk werkt met multidisciplinaire teams aan projecten. Strategen, designers, developers, marketeers, copywriters, fotografen hebben ‘eigenaarschap’ over hun werkzaamheden. Wij zijn bewust geen allesdoeners maar specialisten. Gaandeweg weet ons team, dankzij goede projectbegeleiding, steeds in welke fase het product zich bevindt. Door samenwerking (en tussentijdse feedback van de klant) komen we tot het allerbeste resultaat.
Benieuwd naar onze diensten? Je mag altijd bellen of mailen. Vinden we leuk!