SEO-teksten verbeter de vindbaarheid van je site.
Ook al lijken dingen soms verdacht veel op elkaar, ze zijn niet altijd hetzelfde. Neem webteksten en SEO-teksten. Ja ze zijn bedoeld voor je website. Maar nee ze hebben niet hetzelfde doel. Wat is dan eigenlijk het verschil? En waarom zijn SEO-teksten zo belangrijk voor je website? Het is hoog tijd om meer te weten te komen over SEO, want dit kan het succes van je organisatie vergroten.
Webteksten vs SEO-Teksten
Een webtekst is praktisch en kan verschillende vormen aannemen, zoals de introductie op je homepage, een dienstenpagina of de pagina ‘Over ons.’ Dit soort teksten zijn primair gericht op het informeren, overtuigen en activeren van de bezoeker. Een dergelijke tekst leest dus aantrekkelijk en vertelt een boeiend verhaal om uiteindelijk op te roepen tot actie.
Een SEO-tekst is specifiek geoptimaliseerd voor zoekmachines. SEO staat voor Search Engine Optimization (oftewel zoekmachineoptimalisatie). Door SEO-teksten toe te voegen aan je website kun je ervoor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines komt te staan. De teksten zijn namelijk geschreven met de zoekopdracht van de gebruiker in het achterhoofd.
Waarom zijn SEO-Teksten belangrijk
Laatst heb je geleerd hoe je een marketingstrategie uitwerkt, je kunt nu KPI’s opstellen om prestaties te meten en je weet hoe je jezelf presenteert als een aantrekkelijke werkgever. Nu is het tijd om de vindbaarheid van je website te verbeteren.
Het schrijven van SEO-teksten zorgt er letterlijk voor dat jouw website beter scoort in zoekmachines zoals Google. En dat levert resultaat op. De kans is daardoor namelijk groter dat mensen je website bezoeken. Dit zal leiden tot meer verkeer en uiteindelijk tot meer klanten. Daarnaast kan het schrijven van SEO-teksten ook bijdragen aan de autoriteit en geloofwaardigheid van je merk. Als jouw website hoger op de Google-ladder klimt, zorgt dit ervoor dat mensen je website als betrouwbaar beschouwen.
Hoe schrijf je goede SEO-teksten?
Het schrijven van SEO-teksten is niet zo eenvoudig als je misschien denkt. Het is belangrijk dat je weet waar je doelgroep naar zoekt, zodat je teksten schrijft die Google aan de juiste mensen toont. Dat bereik je door vooraf een zoekwoordenonderzoek te doen en de resultaten ervan op te nemen in je teksten. Daarnaast is het essentieel dat je overzichtelijk, goed ‘scanbaar’ en het liefst foutloos schrijft.
Omdat er nogal wat is om rekening mee te houden, zetten we een aantal tips voor je op een rijtje:
- Gebruik relevante zoekwoorden: door relevante zoekwoorden te gebruiken in je teksten, zorg je ervoor dat je website beter vindbaar is in zoekmachines. Let wel op dat je niet een overkill aan zoekwoorden gebruikt, want daar kun je op afgestraft worden. Let dus goed op je ‘keyword density’.
- Houd rekening met de lengte: hoewel er geen strikte regels zijn, wordt over het algemeen aangeraden om blogs van minimaal 300 woorden te schrijven. Deze lengte stelt zoekmachines in staat om de inhoud beter te beoordelen.
- Schrijf waardevolle teksten: het is nóg belangrijker dat je informatie geeft die relevant is voor de doelgroep. Content die hen verder helpt, zoals een oplossing voor een probleem. Leg de focus dus vooral op de kwaliteit van de inhoud (en let niet enkel op het aantal woorden).
- Zorg voor een goede structuur: lezers willen in één oogopslag kunnen zien welke informatie beschikbaar is. Maak dus gebruik van koppen en subkoppen zodat je teksten goed scanbaar zijn en zoekmachines begrijpen waar jouw teksten over gaan. Deel de teksten op in logische stukken: een introductie, gevolgd door een middenstuk en een conclusie.
- Schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines: vergeet niet dat je voor mensen schrijft en niet puur voor zoekmachines. Dat betekent dat je teksten moet schrijven die relevant zijn voor de doelgroep. Als er ook nog interne links naar gerelateerde pagina’s in staan, scoor je bonuspunten.
En nu een praktijkvoorbeeld.
We nemen een overheidsorganisatie als voorbeeld. Speciaal voor de doelgroep millennials zou een serie SEO-blogs geschreven kunnen worden met handige tips over elektrisch rijden. Hieronder vind je een overzicht van de onderwerpen, inclusief voorbeelden van zoekwoordcombinaties die gebruikt kunnen worden om dit soort blogs te optimaliseren:
Praktische tips voor het kiezen van een elektrische auto: waar moet je op letten?
– Elektrische automodellen vergelijken
– Tips voor het kiezen van een elektrische auto
– Beste elektrische auto voor millennials
Elektrische auto opladen: handige laadopties en infrastructuur.
– Snellaadstations voor elektrische auto’s
– Beste laadopties voor elektrisch rijden
– Infrastructuur voor elektrisch opladen
Financiële voordelen elektrische auto’s: subsidies voor millennials.
– Subsidies voor elektrisch rijden voor millennials
– Belastingvoordeel elektrische auto
– Financiële stimulans duurzame mobiliteit
Actie? Reactie!
Nu je weet waar een SEO-tekst aan moet voldoen is het tijd om er zelf mee aan de slag te gaan. We hopen dat de bovenstaande informatie je voldoende handvatten geeft.
Eerlijk is eerlijk, er kan nog veel meer over SEO gezegd worden en het schrijven van een goed vindbare tekst kan best een uitdaging zijn. Hou er ook rekening mee dat SEO een investering is die maanden tot een jaar in beslag kan nemen voordat je resultaat ziet.
Wil je persoonlijk advies of heb je hulp nodig? Onze copywriters zijn gespecialiseerd in het schrijven van SEO-teksten. Samen zorgen we ervoor dat je website beter vindbaar wordt!