BlackDesk

Arbeidsmarkt-marketing: hoe haal je de beste sollicitanten binnen?

Group 51781

Als werkgever wil je natuurlijk de beste kandidaten binnenhalen voor jouw organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen al die andere vacatures? Dát is waar arbeidsmarkt-marketing om de hoek komt kijken… In dit blog vertellen we meer over de kracht van arbeidsmarkt-marketing en hoe je het succesvol kunt toepassen.

Wat is arbeidsmarkt-marketing?

Arbeidsmarktmarketing of recruitmentmarketing is eigenlijk een slimme strategie voor het aantrekken én behouden van de juiste kandidaten. Het draait daarin om het bouwen en uitdragen van een sterk werkgeversmerk, maar ook het gericht benaderen van potentiële kandidaten. Hoe doen we dat? Met impactvolle wervingscampagnes, geweldige employer branding en natuurlijk het inzetten van social media.

Wat kun je met een arbeidsmarkt-marketing?

Met arbeidsmarkt-marketing kun je als werkgever op een effectieve manier de juiste kandidaten bereiken en aantrekken. Daarvoor gebruik je communicatie en advertenties. Je laat potentiële dus in feite kandidaten zien waarom jouw organisatie zo aantrekkelijk is. Het is daarbij belangrijk om niet alleen te focussen op het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook op de bedrijfscultuur en de ontwikkelingsmogelijkheden. Bij BlackDesk laten we zien dat we een fantastische werksfeer hebben.

Wat zijn de voordelen van arbeidsmarkt-marketing?

Een goede arbeidsmarktcampagne heeft veel voordelen. We noemen de belangrijkste drie:

  1. Grotere naamsbekendheid: door een gerichte wervingscampagne zet je jouw organisatie in de spotlights, waardoor je vanzelf meer sollicitaties zult ontvangen.
  2. Betere kwaliteit van sollicitanten: neem van ons aan, met een sterke strategie vind je makkelijker kandidaten die bij jouw bedrijfscultuur en vacatures passen.
  3. Sterk werkgeversmerk: een sterk werkgeversmerk is de trots van je huidige werknemers. Het zal ervoor zorgen dat zij de vacatures binnen hun eigen netwerk delen.
Voor wie is arbeidsmarkt-marketing bedoeld?

Nou, eigenlijk voor alle werkgevers. Of je nu een groot bedrijf runt, een non-profitorganisatie bent of bij de overheid werkt, we hebben allemaal één gemeenschappelijk doel, namelijk: de juiste persoon vinden om die openstaande vacature te vervullen.

En laten we eerlijk zijn, als werkgever in een krappe arbeidsmarkt kun je met een goede wervingscampagneécht het verschil maken. Arbeidsmarkt-marketing is dus relevant voor alle werkgevers, ongeacht de grootte of sector van het bedrijf.

Hoe pas je arbeidsmarkt-marketing succesvol toe?

Laten we nu eens bekijken hoe we arbeidsmarkt-marketing kunnen toepassen. Voor een succesvol eindresultaat is het belangrijk om vooraf een duidelijke strategie te bepalen. Dat begint met het in kaart brengen van de ideale kandidaat en het bepalen van jouw unique selling points als werkgever.

Vervolgens is het tijd om op te vallen. Denk aan het schrijven van een vacaturetekst in een tone-of-voice die de doelgroep aanspreekt, het toevoegen van een professionele ‘Werken bij’-pagina en het actief zijn op social media.

Je kunt ook social media-advertenties creëren op basis van specifieke kenmerken en interesses om de perfecte kandidaat te bereiken, of evenementen organiseren zodat geïnteresseerden de kans krijgen om jouw organisatie beter te leren kennen.

En vergeet vooral niet dat mond-tot-mondreclame een krachtige tool is. Overweeg daarom een referral-programma, waarbij bestaande werknemers zelf nieuwe kandidaten aandragen (en daar eventueel voor beloond worden).

Samenvattend:

Stap 1: Ontwikkel een duidelijke strategie:

  • Identificeer de ideale kandidaat.
  • Bepaal als werkgever jouw unique selling points.

Stap 2: Creëer een sterk werkgeversmerk:

  • Schrijf onderscheidende vacatureteksten.
  • Voeg een professionele ‘Werken bij’-pagina toe aan je website.
  • Communiceer actief op sociale media.

Stap 3: Gerichte communicatie met potentiële kandidaten:

  • Zet gerichte sociale media-advertenties in.
  • Organiseer evenementen om potentiële kandidaten kennis te laten maken met jouw organisatie.
  • Implementeer een referral-programma, waarin bestaande werknemers nieuwe kandidaten aandragen.
Voorbeeld: BlackDesk en Provincie Zeeland.

We werken momenteel aan een inspirerende wervingscampagne in opdracht van de Provincie Zeeland.

Met deze wervingscampagne wil BlackDesk talenten inspireren en uitnodigen om te solliciteren bij Provincie Zeeland, een werkgever vol mogelijkheden met grote uitdagingen op het gebied van economie, klimaat en energie.

Door middel van social media en gerichte advertenties zullen we potentiële kandidaten aanmoedigen om te solliciteren. Daarnaast willen we het werkgeversmerk van Provincie Zeeland versterken. Dat doen we via employer branding, bijvoorbeeld door aan de hand van storytelling te laten zien wat het betekent om bij Provincie Zeeland te werken.

Deze campagne lanceren we in 2024. Zodra de resultaten bekend zijn zullen we deze met je delen. Benieuwd? Blijf op de hoogte via instagram.

Conclusie.

Voor iedere organisatie is arbeidsmarkt-marketing een krachtige strategie. Het is dé manier om de beste kandidaten binnen te halen. Door middel van een sterke strategie en doelgerichte communicatie kun je de juiste doelgroep laten zien waarom jouw organisatie een onweerstaanbare werkgever is. Dat betekent niet alleen dat je méér sollicitaties krijgt, maar ook dat je sollicitanten van topkwaliteit aantrekt. Mensen die perfect passen bij jouw bedrijfscultuur en vacatures.

Klaar om de arbeidsmarkt te veroveren? Toch wat twijfels? Aarzel niet en neem gewoon even contact met ons op. We helpen je graag verder!

Google Consent Mode V2 <span class="font-weight-normal">de impact op digitale marketing</span>
Google Consent Mode V2 de impact op digitale marketing
Hoezo social mediamarketing uitbesteden?
Hoezo social mediamarketing uitbesteden?