BlackDesk

Aart Bolle, Eigenaar & strateeg.

aart-thumbnail

Als je denkt dat Aart in het hokje van standaard ondernemer past, heb je het mis. Hij is een creatieve vernieuwer die met gedurfde ideeën de boel flink opschudt. Als strateeg is Aart degene die de lijnen uitzet en het team de kans geeft het beste in elkaar naar boven te halen. Hij kent de ins en outs van het overheidslandschap, maar heeft ook een scherp oog voor wat er in het bedrijfsleven gaande is. Ontmoet de ‘architect’ van BlackDesk…

Group 2307
Group 2306

Als je terugkijkt op het begin van BlackDesk, wat is dan het meest verrassende of onverwachte dat je tot nu toe hebt meegemaakt?
“BlackDesk is heel erg een reis geweest. We begonnen klein in 2015 met enthousiaste, maar onervaren mensen. Creatievelingen die graag wilden groeien in hun ontwikkeling. Rond 2019 werden de contouren van een solide organisatie zichtbaar en tijdens de jaren van pandemie hebben we een verdere professionalisering doorgemaakt. Dat was een leerzame periode met (tegen alle verwachtingen in) een geweldige stabiele groei.

Het afgelopen jaar is voor mij denk ik het meest gedenkwaardig. In 2023 vond er een wisseling in het management plaats, doordat m’n compagnon koos voor een nieuw pad. Melvin is zijn ideologische droom gaan volgen. Intern ontstond zodoende een verschuiving; er vond teamuitbreiding plaats en de verhuizing naar de nieuwe locatie volgde. Dit jaar was dé gamechanger in de geschiedenis van onze organisatie.”

 Je hoort vaak over de “eureka”-momenten in ondernemerschap. Wat dit er een?
 “Dit was inderdaad het moment voor een koerswijziging. De verandering naar zelfstandig eigenaar heeft me een heel ander gevoel bij het bedrijf gegeven. Ik heb samen met het team de kans aangegrepen om een nieuwe scope te gaan volgen.”

Group 2308 Group 2308

Daarover dadelijk meer. Ik ben eerst benieuwd hoe je de recente verhuizing hebt ervaren.
“Het was een periode met kansen, maar ook met leermomenten. Ik heb zelf het projectmanagement van de bouw gedaan. Het was dus een drukke tijd en voelde eerlijk gezegd alsof ik er een tweede baan bij had.

Samen met het team, vrienden, familie en leveranciers hebben we in een heel kort tijdsbestek de verbouwing mogelijk gemaakt. Daar ben ik iedereen heel dankbaar voor. Vooral ook mijn gezin, omdat ik weet dat het invloed heeft op hen en me daarin gesteund voel.”

Hoe heeft de verhuizing volgens jou bijgedragen aan de werksfeer?
“In het bedrijfsverzamelgebouw waar we hiervoor zaten maakten we zo goed mogelijk gebruik van de kamers die we hadden. Nu, aan het Stationsplein 15, hebben we één grote ruimte gecreëerd. Het is bewust een creatieve, inspirerende werkplek.

Omdat we multidisciplinair samenwerken, hebben we mensen in teams bij elkaar kunnen plaatsen aan werkeilanden. En ik dacht vooraf dat er daardoor veel geroezemoes zou zijn, maar het tegenovergestelde is waar. Het is muisstil. Iedereen werkt gedreven en geconcentreerd. Soms denk ik wel eens: het mag best wel even wat luidruchtiger zijn.”

Welke rol speelde bereikbaarheid in je keuze voor een nieuwe locatie?
“Ik vind het gaaf dat we in het hart van de stad zitten. Je ziet wat er om je heen gebeurt; je bent onder de mensen, je bent zichtbaar. We doen veel voor bedrijven, organisaties en instellingen in de buurt. Maar de locatie boven het station maakt dat we ook goed bereikbaar zijn van buitenaf. Dat was een stimulans. Bovendien hebben we hier ruimte om nog een werkplek of tien te groeien. Dat wil ik ook wel.”

“Een concept wordt memorabel op het moment dat je de grens opzoekt.”

Group 2315
Group 2317

 We zeiden het al even. De scope van BlackDesk verandert. Heeft jouw persoonlijk interesse hier invloed op?
“Ik ben bewust meer mijn passie gaan volgen. Mijn achtergrond in Sociale Wetenschappen draagt daaraan bij. Ik heb in de hulpverlening gewerkt en ervaring opgedaan bij de overheid. Hieruit groeide mijn ondernemersgeest, omdat ik mijn creatieve energie niet altijd in die rollen kwijt kon. Ik wilde ruimte om te ‘creëren’, te ‘maken’ en te ondernemen.

Nu komt alles samen: werken aan maatschappelijke thema’s, met een groep prachtige mensen, gecombineerd met creativiteit en marketing. Dit is de richting waar ik 100% enthousiast over ben. In een recente teambijeenkomst, waarbij we ons afvroegen ‘waar worden we écht blij van?’, viel het me op dat we als jonge organisatie een sterke purpose-driven werkvisie delen. We zijn gedreven door projecten die ertoe doen en maatschappelijke impact hebben.”

Vind je het belangrijk dat iedereen dezelfde doelstelling voor ogen heeft?
“Absoluut. En het is niet dat wij uitsluitend voor maatschappelijke organisaties werken. Want commerciële organisaties helpen we heel graag en de afwisseling is prachtig. Als we zien dat iets innovatie brengt of mensen raakt, dan zijn we heel eensgezind in onze doelen.”

Hoe blijf je als marketingbureau in een snel veranderende digitale wereld eigenlijk op de hoogte van trends en hoe ga je daarin mee?
“Qua methodes en werkmiddelen stuur ik aan op het gebruik van trends, zoals op dit moment AI. Het is het gereedschap van morgen, waarmee we een volgende stap zetten in design, copywriting, development en strategie. Innovatie zit ook heel erg in het BlackDesk-DNA: we hebben structureel leertijd, stellen leerdoelen en kijken naar de markt om eens heen zodat we steeds beter worden en altijd voorlopen. Ik ben niet zo’n volger.”

Kun je ons een kijkje geven in jouw typische werkdag als strateeg en eigenaar bij BlackDesk? Hoe ziet jouw dag eruit?
“Plannen is niet helemaal mijn ding, gelukkig hebben we daar goede projectmanagers voor. Mijn werkproces is heel erg gericht op sprints. Als ik eenmaal in een productieve flow zit, kan ik in één keer flink wat werk verzetten. Maar het maakt het tegelijkertijd moeilijk om vast te houden aan strakke planningen, omdat ik er vaak van afwijk.

Als strateeg ben ik betrokken bij de opstartfase van projecten. Ik ben als het ware de architect, door mijn stempel te drukken op het stellen van doelen voor organisaties, het vaststellen van doelgroepen en de oplossingen die we daarvoor willen maken. Vervolgens wordt zo’n idee verder gebracht door alle specialisten die we in huis hebben. Het wordt daardoor echt een team-effort.”

Kun je een voorbeeld geven van een wild concept dat uiteindelijk in een succesvolle campagne is veranderd?
“Dit is een concept wat ik in mijn hoofd heb maar nog niet heb kunnen toepassen. Namelijk het omdraaien van de boodschap. Bijvoorbeeld in toerisme: “Het is hier verschrikkelijk.” Doordat je zo’n groot contrast creëert wordt duidelijk dat je het tegenovergestelde bedoelt. Ik heb nog niet de geschikte situatie gevonden om dit idee toe te passen, maar het is bij deze een open uitnodiging.”

Group 2309 Group 2309

Vind je het leuk om de randjes expres op te zoeken?
“Inderdaad. Zorg- en (semi)overheidsinstanties zijn redelijk conservatief; ze willen graag mooie plaatjes en veilige teksten. Aan ons de taak om hen daarin uit te dagen. Voor een arbeidsmarktcampagne van de Provincie Zeeland gaan we bijvoorbeeld mensen met tuinaarde in hun gezicht spetteren, met bladblazers in de haren blazen en kletsnat op de foto zetten.

Ik vind het leuk om mensen uit hun comfortzone te halen en iets artistieks neer te zetten, maar het creëert vooral ook een mooie attentiewaarde. Een concept wordt volgens mij memorabel op het moment dat je de grens opzoekt.”

Als je zelf de grens opzoekt, door een volgende opdrachtgever te selecteren, wie zou je dan kiezen?
“Een landelijk zichtbare, maatschappelijke campagne voor bijvoorbeeld SIRE, de politie, defensie of rijksoverheid. Branding voor een landelijk bekend merk of bijvoorbeeld een serie commercials voor Bol.com. Het liefst iets waar alles in samenkomt: strategie, concept, doelgroepen, scripting, video, targeting en web.”

Is BlackDesk klaar voor zo’n volgende stap?
“Absoluut. In mijn hoofd zie ik het al als case op de website staan. Daarin moet ik als ondernemer ook wel eens afgeremd worden. Het is een bepaalde honger naar creëren die ik in me heb.”

Tot slot, wat is de carrière die je nooit hebt gehad?
“Na mijn studie heb ik deelgenomen aan een traineeship bij de overheid, samen met diverse aankomende managers en beleidsmakers. Deze groep is nu actief in Brussel, Den Haag en regionale overheden. Ik onderhoud nog steeds contact met hen en besef dat als ik die weg was ingeslagen, ik nu waarschijnlijk ook ambtenaar of bestuurder zou zijn.

Dit traject heeft me waardevolle vaardigheden, inzichten en ervaring opgeleverd. Toch besef ik vooral dat ik die persoon niet ben en dat ik meer ruimte moest geven aan mijn ondernemersgeest.”

Vandaar BlackDesk?
“Ja, voor mij draait ondernemerschap om creatief denken, analytisch vermogen en doelen stellen. Creatief ondernemen is de puurste vorm van ondernemerschap. Het gaat om het ontwikkelen van ideeën, vormgeven van concepten en bedrijven verder helpen. Niet alleen om het leveren van diensten zoals bijvoorbeeld een accountant doet, maar om het raken van de kern van een organisatie. En dat is waarom ik BlackDesk zo gaaf vind.”

Denise Schaeffer, <span class="font-weight-normal">Artdirector.</span>
Denise Schaeffer, Artdirector.
Larissa Eikenhout, <span class="font-weight-normal">Designer.</span>
Larissa Eikenhout, Designer.