BlackDesk

Waarom goede fotografie je merk maakt?

Group 51789

Omdat één beeld meer zegt dan duizend woorden. Beroemde uitspraak, maar wat wordt er eigenlijk mee bedoeld? De kracht van goede fotografie is volgens ons zo sterk dat je er de identiteit van je bedrijf in één oogopslag mee communiceert. Oei, klinkt wat ambitieus? Neem plaats en laat je overtuigen.

First things first.

Mensen zijn visueel ingesteld. Daarom zul je aantrekkelijke beelden toe moeten voegen aan jouw communicatie. Fotografie en tekst zijn binnen marketing onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een goed huwelijk. Ze vullen elkaar waar nodig aan.

Even inbeelden.

Stel, je bent een ambachtelijke bakker. Online probeer je onderscheidend te zijn. Je wilt duidelijk maken dat jouw ambachtelijke brood verschilt van fabrieksmatig brood uit de supermarkt. Dat wordt op je website uiteengezet door duidelijke stukken tekst. De geschiedenis van het bedrijf, baktechnieken en de herkomst van producten; alles komt ter sprake. En toch… Eén goed beeld communiceert sneller dan mooie woorden. Een bezoeker ziet onmiddellijk wat voor soort bakker jij bent, nog voordat hij of zij de content heeft gelezen.

“De eerste weergave (homepage) is enorm kort en dáárom zo belangrijk. Het bepaalt of mensen überhaupt verder gaan klikken.”

Het werkt zo: in het geval van de bakker word je als bezoeker verwelkomd door een ambachtelijk tafereel, met een oven op de achtergrond of knedende bakkershanden, sfeervol licht en tal van ingrediënten rondom versgebakken broden. Je ziet het brood niet alleen, maar ruikt en proeft het haast. Dat is de kracht van fotografie!

Wat wordt er met onderstaande beelden gezegd? Vul zelf maar in.

Group 51801
LEEF_MAKELAARS_HAARLEM_45
Kwaliteit is altijd key.

Visuele content is dus van groot belang. Maar wat is nu kwalitatief goede fotografie? Laten we duidelijk zijn: fotografie is een vak apart. Je smartphone kan prachtige familie- en vakantiefoto’s maken, maar daarmee is het nog niet de juiste tool voor bedrijfsfotografie. Een slecht beeld werkt voor je imago zelfs averechts. Eigenlijk kun je een foto aan de hand van een aantal richtlijnen toetsen. Lees je mee?

  • Beeldtaal: is het duidelijk wat er met deze foto gezegd wordt? Laat het de resultaten van je harde werk zien of kijken we naar een beeld wat eigenlijk niet zo veel toevoegt?
  • Actualiteit: vertegenwoordigen deze foto’s de huidige bedrijfssituatie? Let er bijvoorbeeld op dat je het hele jaar door fotografeert. Zomerse foto’s die in de winter op je website pronken, geven geen juist beeld.
  • Techniek: hiermee valt of staat een foto. Ogen de kleuren natuurlijk en is de foto niet over- of onderbelicht? Hebben de bestanden een resolutie van 300 dpi op A3-formaat (belangrijk voor drukwerk) en is er ruimte voor beeldbewerking? Als de foto’s niet RAW geschoten zijn, worden de opties voor nabewerking beperkt. Bovendien moet er voor de vormgever genoeg ruimte zijn om de beelden verder uit te kunnen snijden.
  • Compositie & sfeer: het onderwerp moet scherp zijn en bij voorkeur op de voorgrond staan. Je wilt niet dat iemands hoofd half buiten beeld valt. Sfeer en gevoel worden geperfectioneerd in de nabewerkingsfase. Dit is bepalend voor de uitstraling van je merk.
  • Originaliteit: hier komt de creativiteit van de fotograaf om de hoek kijken. Zo kan er gebruikgemaakt worden van lange sluitertijden zodat er beweging in de foto ontstaat. In een (mobiele) studio voeg je gemakkelijk een gekleurde achtergrond toe. Of er kan bewust gespeeld worden met scherptediepte. Erg mooi bij product- of portretfotografie.
Google als vriend. Wat wil je nog meer? 

Het voordeel van beeld in websites is (los van het invloedrijke visuele aspect) dat je er onzichtbare informatie aan kunt hangen. Daardoor is het een belangrijk middel voor SEO. Je kunt door middel van afbeeldingen de vindbaarheid van je content vergroten. Ook kun je rechtstreeks met je afbeeldingen ranken, wat betekent dat je website onder de zoekfunctie ‘afbeeldingen’ hoger op de Google-ladder klimt.

Tip: ga niet zelf aanmodderen. 

Dat is nogal wat om rekening mee te houden… Krijg je het er benauwd van? Zorg in dat geval dat je een ervaren fotograaf inschakelt voor het vastleggen van jouw beeldbepalende content. Ga vooral niet zelf aanmodderen en laat die welwillende oom met z’n telezoom-lens liever thuis. Toevallig weet ondergetekende, een ‘zwart bureau’ uit Goes, precies hoe het zit. Kom je er zelf niet uit, dan kun je Margo inschakelen. Ze is een kei in fotografie. Just saying.

Help! En nu?

Wil je professionele fotografie inzetten voor jouw merk? Laat ons een goed voorstel doen.
Bel: 0113 890 123 zodat je bedrijf binnenkort picture perfect is.

Contentmarketing voor makelaars: <span class="font-weight-normal">sleutels tot online succes</span>
Contentmarketing voor makelaars: sleutels tot online succes
Harm Hoogerdijk, <span class="font-weight-normal">Projectmanager.</span>
Harm Hoogerdijk, Projectmanager.