BlackDesk
case-provincie-zeeland-jouw-stem-heeft-kracht-header
Provincie Zeeland, Campagne ‘Jouw stem heeft kracht’
Campagne, Design, Development, Online marketing

Challenge accepted! BlackDesk kreeg de geweldige kans om een campagne te ontwikkelen voor de Provinciale Statenverkiezingen in Zeeland. Met 15 maart 2023 in het vizier, hebben we alles op alles gezet om de Zeeuwen te laten zien dat elke stem telt. Hoe we dit aangepakt hebben? Met een creatieve en omvangrijke campagne die speciaal gericht is op de stemgerechtigde inwoners van Zeeland. Hier is een kijkje in onze aanpak…

jouw stem heeft kracht 1
jouw stem heeft kracht 2
jouw stem heeft kracht 3

Opdracht.

Opdracht.

Onze opdracht was helder: ontwikkel een creatieve campagne die elke stemgerechtigde in Zeeland motiveert om op 15 maart 2023 te stemmen. De campagne had als doel de inwoners van Zeeland bewust te maken van het belang van hun stem. Tegelijkertijd was het onze taak om op een begrijpelijke manier te informeren over de rol van de provincie, aan de hand van lokale thema’s. Dit alles verpakt in een frisse, aantrekkelijke stijl die typerend is voor de Provincie Zeeland.

jouw stem heeft kracht 4
jouw stem heeft kracht 5

Concept.

Concept.

Met de ijzersterke slogan ‘Jouw stem heeft kracht!’ en een campagnebeeld met een flinke attentiewaarde legden we de nadruk op de invloed van elke individuele stem en symboliseerden we de belangrijke thema’s die in elke stem verborgen zitten. Onze aanpak bestond uit een goed doordachte campagne- en doelgroepstrategie, waarmee we een solide basis legden voor effectieve communicatie.

Hoe meet je het succes van zo’n campagne? Precies, door doelstellingen en KPI’s vast te stellen. We pasten een specifieke methodiek toe, gericht op overheidscommunicatie, om de resultaten van onze campagne-activiteiten in kaart te brengen. Dit stelde ons in staat om vooruit te blikken, tijdig aanpassingen te doen en uiteindelijk de waarde van de campagne grondig te evalueren.

jouw stem heeft kracht 6
jouw stem heeft kracht 7
jouw stem heeft kracht 8
jouw stem heeft kracht 9
jouw stem heeft kracht 10
jouw stem heeft kracht 11
jouw stem heeft kracht 12

Babyboom tot gen-Z.

Babyboom tot gen-Z.

De doelgroep is breed, erg breed. Hoe zorg je nu dat je boodschap aansluit op de belevingswereld van de verschillende mensen in de doelgroep? Hiervoor gebruikten we marketingsegmentatie door de boodschap aan te passen op de specifieke demografische groepen binnen de doelgroep. Met doelgroepdifferentiatie en identificatie als strategische principes maakten we de campagne aansprekend. We deelden de doelgroep in verschillende leeftijdsgroepen, kozen een identificatiepersoon en zorgden dat de juiste leeftijdsgroepen geraakt werden met thema’s die spelen in hun levens. Mensen in de groepen babyboomers, generatie X, pragmaten, millenials en generatie Z werden met online advertising benaderd met thema’s die voor hen relevant zijn, uitgebeeld door een identificatiepersoon in hun leeftijdsgroep. Stikstofproblematiek, woningbouw, onderwijs, openbaar vervoer, toerisme en meer; verschenen op hun beeldscherm. Door het gebruik van campagnebeelden met krachtige gezichtsuitdrukkingen creëerden we een ‘wow-effect’. Dit zorgde voor een hoge attentiewaarde van de campagne en verleidde mensen tot het doorklikken naar de content.

jouw-stem-heeft-kracht-banner jouw-stem-heeft-kracht-banner

Zeelandstemt.nl.

Zeelandstemt.nl.

Als landingspagina ontwikkelden we zeelandstemt.nl, een interactief, digitoegankelijk platform waar bezoekers zich konden verdiepen om een goede stem uit te brengen op 15 maart. De webcontent schreven we in een begrijpelijk taalniveau B1 en de website ontwikkelden we volgens de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), zodat de info toegankelijk was voor een zo breed mogelijk publiek. Want tja, je wilt toch zoveel mogelijk Zeeuwen raken! Op die site werd haarfijn uitgelegd waarom jouw stem kracht heeft en waarom het zo belangrijk is om naar de stembus te gaan. Een stemwijzer hielp zwevende kiezers, video’s van Commissaris van de Koning Han Polman spraken tot de verbeelding bij jongeren en de thema’s waar de Provincie zich mee bezig houdt werden haarfijn uitgelegd.

jouw stem heeft kracht 13 jouw stem heeft kracht 13

Campagnetijd.

Campagnetijd.

Campagnevoeren vanuit de stembus, zelfs dat was onderdeel van de aanpak. Een bus op wielen wel te verstaan… We selecteerden (social) kanalen waarop de verschillende segmenten van de doelgroep actief waren en gebruikten online advertising om die doelgroepen te raken op Facebook, Instagram, Youtube en Snapchat. Naast advertising was de social media-aanpak gericht op organische publiciteit tijdens de piekperiode van de campagne. Onze fotograaf schoot niet alleen de campagnebeelden, ook de kick-off en stemdag werden vastgelegd. Met een iconische bus en een tour-de-Zeeland lieten we met een videoscherm op de stemdag de campagnevideo’s zien aan het Zeeuwse publiek.

jouw stem heeft kracht 14
jouw stem heeft kracht 15
jouw stem heeft kracht 16

Het resultaat.

Het resultaat.

Ons team van strategen, projectmanagers, designers, developers, copywriters, online marketeers, foto- en videografen heeft hard gewerkt om tot dit resultaat te komen. We namen de hele campagne voor onze rekening, van strategie tot uitvoering. Als jonge, creatieve Zeeuwen vonden we het fantastisch ons mooie Zeeland zo van dienst te zijn. Onze creatieve aanpak en het inzetten van de juiste marketingmiddelen heeft geleid tot een campagne die werkelijk zichtbaar en meetbaar impact had. Een brede inzet van doelgroepspecifieke middelen zorgde niet alleen voor een hoog bereik, maar leverde ook interessante inzichten op voor toekomstige campagnes.

Wil je ook campagnevoeren met rendement? Nodig ons uit.

Opdrachtgever: “Dit was de mooiste verkiezingscampagne van de vijf campagnes die ik heb mogen leiden.”

Opdrachtgever
Provincie Zeeland

Enthousiast
geworden?

Contact

Er is meer...

Er is meer...

Gemeente Kapelle, Rebranding
Get Unlocked, Branding
Alle cases