BlackDesk

Beau Ballin, Designer.

251A5220 kopie

Stap je BlackDesk binnen, dan is de kans groot dat je haar tegen het lijf loopt: Beau. Designer met een glimlach, creatieveling in hart en nieren en een echte perfectionist met zowel Zeeuwse als Australische roots. Door haar ervaring in de bureauwereld brengt ze niet alleen een scherp oog voor detail mee, maar ook een flinke dosis expertise. Haar passies reiken verder dan design: ze verdiept zich graag in mode, interieur en make-up. Maar onderschat vooral haar onverwachte hobby’s niet. Alle reden om verder te lezen!

251A5328 kopie
251A5499 kopie

Beau, even terug naar het begin. Waar is jouw design-carrière begonnen?
Ik ben afgestudeerd als mediavormgever in Rotterdam aan het Grafisch Lyceum. Een inspirerende plek waar je echt heel veel kan leren. Eigenlijk ben ik daarna vrij snel de designwereld ingerold en heb ik bij verschillende bureaus gewerkt. Altijd creatief bezig geweest, altijd oog voor detail, dat zit gewoon in mij.”

Altijd creatief bezig geweest, waarom dan deze richting?
“Als kind was ik al aan het tekenen, knutselen en mijn kamer steeds opnieuw aan het inrichten. Soms tot wat frustratie van mijn moeder. Alles moest constant anders, mooier, rustiger. Ik was toen al op zoek naar esthetiek. Dit merkte ik ook op school bij de creatieve vakken. Die waren altijd favoriet. Hoge cijfers halen was dus altijd wel het doel. Voor mij werd het daardoor snel duidelijk: ik wil iets doen met vormgeving.”

En even tussendoor, leuk om te weten. Waar ben je opgegroeid?
“Ik heb een groot deel van mijn jeugd doorgebracht in Australië, in Brisbane. Toen ik negen was ben ik terugverhuisd met mijn moeder naar Nederland, naar Yerseke. Eigenlijk van wereldstad naar mosseldorp. De taal leren was niet makkelijk, maar je merkt dat je als kind vlotter dingen oppakt en eigenlijk horen mensen het helemaal niet meer bij mij. Mijn familie woont er wel nog. Ik ga er graag terug naartoe, al zie ik het nu meer als vakantieplek dan als thuis.”

Je vertelde net al even over jouw creativiteit en ervaring in de bureauwereld, waarom BlackDesk?
“BlackDesk kende ik al een tijdje van naam. Het was zo’n bureau waarvan ik altijd dacht: dat lijkt mij een toffe werkplek. De projecten, de uitstraling en de creativiteit. Het viel gewoon op. Toen ik de kans kreeg om mij bij hen aan te sluiten, heb ik niet lang getwijfeld.”

251A5684 kopie 251A5684 kopie

Welke gevoel had jij toen je hier voor het eerst binnenstapte?
“Toen ik hier voor het eerst binnenstapte dacht ik: wauw, wat een pand. Middenin het centrum van Goes. Je verwacht bijna niet dat er achter die voordeur zo’n mooie werkomgeving zit. En het team, dat voelde direct goed. Inmiddels werk ik hier alweer een halfjaar.”

En? Bevalt het?
“Zeker! Ik blijf hier elke dag groeien. Wat ik fijn vind, is dat je hier de ruimte krijgt om te groeien. Het is een plek waar creativiteit serieus genomen wordt én waar droge humor gelukkig ook heel erg welkom is. Elke dag hebben we wel een moment waarin we in de slappe lach schieten met elkaar. Dat geeft veel energie aan het team.”

Wat maakt BlackDesk anders?
“Elk bureau heeft natuurlijk zijn eigen stijl en werkwijze, dat merk je direct. Maar wat BlackDesk kenmerkt is dat er wel buiten de lijntjes wordt gekleurd. Dat zit hem in de vrijheid om creatief te denken, maar dan ook écht creatief. En zoeken naar het onverwachte. We zijn in ieder geval niet saai.”

Als we het nu toch hebben over design en out of the box denken. Hoe ga jij van een blanco canvas naar een compleet geheel? Geef eens een voorbeeld.
“Een leuk voorbeeld is het Bergh Bouw Magazine die ik heb mogen vormgeven. Vanaf nul zijn we begonnen. Ze wilde graag een magazine die hun merk uitstraalt. Wat ik daar zo mooi aan vind, is het hele proces van samen sparren met collega’s tot ideeën op tafel gooien. Dat werkt voor mij het beste. Hierbij komt dat meerdere ogen altijd voor een sterker eindresultaat zorgen.”

251A5413 kopie
251A3144 kopie

En als je dan ideeën hebt verzameld?
“Het creatieve proces kan alle kanten op. De ene keer begin ik met schetsen op papier, de andere keer direct digitaal. Ik schrijf ideeën uit, experimenteer met fonts en kleuren, schuif en schaaf net zo lang tot alles klopt. En dan is daar dat moment: de klik. Alles valt samen en vormt een krachtig visueel geheel. De briefing van de klant geeft richting, zij weten wat het beste bij hen past. Of het nu gaat om een bestaande huisstijl of een eerdere uiting, die input vormt mijn vertrekpunt. Maar het is mijn creativiteit die bepaalt hoe we samen tot het juiste eindresultaat komen.”

Is dit ook een beetje een gemiddelde werkdag? Overleggen, schetsen en uitwerken.
“Ja, zeker. Mijn werkdag is super divers en dat werkt voor mij ook het beste. Ik houd ervan om met meerdere dingen tegelijk bezig te zijn. Ik kan ’s ochtends bezig zijn met een magazine, ’s middags met een webdesign en tussendoor overleg ik met collega’s over bijvoorbeeld een brochure. Die afwisseling maakt het leuk en houdt mij scherp en creatief. Elke opdracht heeft een ander vertrekpunt en daarmee ook een andere aanpak en dat maakt geen dag hetzelfde.”

Wat is een opdracht waarvan je denkt, daar ben ik heel trots op?
“Een oesterverpakking! Ja, echt typisch Zeeuws én het past goed bij deze omgeving. Een opdracht waar ik vooraf echt géén beeld bij had en eventjes rustig voor moest gaan zitten en de tijd moest nemen. Maar dat maakte het juist extra leuk. Het is een speels, maar ook een fris eindresultaat geworden met mooie illustraties en zachte pastelkleuren. Ja, daar kan ik echt blij van worden.”

BEAU_BALLIN
Beau_sfeerbeeld

Buiten werktijd, ben je dan nog steeds bezig met vormgeving?
“Creativiteit stopt voor mij niet om vijf uur. Ik volg interieurtrends, ben graag bezig met mode en make-up, mijn Instagram staat er echt vol mee. En wat ik dagelijks tegenkom, neem ik onbewust weer mee in mijn werk. Van seizoenskleuren tot nieuwe stijlen. Je ziet dat alles in beweging is. En als je nu terugkijkt naar 2015? Dan denk ik echt van: hoe vonden we dat ooit mooi? Dat contrast maakt trends om te volgen interessant, vind ik.”

Die trends hè? Richt jij je huis daar ook op in?
Jazeker, ik vind het fijn als alles strak, verzorgd en esthetisch lekker uit de verf komt. Ja, haha, zelfs mijn koelkast is heel duidelijk ingedeeld (misschien een tikkeltje perfectionistisch, maar goed). Ik word gewoon blij van rust en orde om mij heen, maar ook om dingen mooi te maken. Kleedjes op de juiste plek, kussens precies goed, dat ben ik wel echt. Het zit ‘m in de details.”

Wat is iets waar niet veel mensen van jou weten?
“Eh, ik verzamel Bratzpoppen. Ik heb er inmiddels een hele plank vol van thuis staan. Voor de niet kenners van deze poppen vraagt het even een korte uitleg. Het zijn een soort Barbies maar dan net iets anders. Ze hebben een net iets groter hoofd en dragen opvallende make-up. Voor mij is dit pure nostalgie. Daarnaast schilder ik ook huizen met waterverf. Daar kan ik echt ontspanning en plezier uit halen. Zeker als je het eindresultaat ziet van wat het is geworden. En nog leuker is dat je mensen hier blij mee maakt.”

Nog een paar vragen. Waar zie jij jezelf over een paar jaar?
“Ik wil mijzelf blijven ontwikkelen binnen design. Dit is wel echt mijn vak.”

Tot slot: wat is volgens jou het geheim van goede samenwerking?
“Communicatie. Spreek dingen uit, geef feedback op een positieve manier en check gewoon eens hoe het écht met iemand gaat. Dat maakt samenwerken een stuk fijner én het werk beter. Gelukkig doen we dat met elkaar.”

Eric Ruiter, <span class="font-weight-normal">Projectmanager.</span>
Eric Ruiter, Projectmanager.
Aart Bolle, <span class="font-weight-normal">Eigenaar & strateeg.</span>
Aart Bolle, Eigenaar & strateeg.